Lufthansa Group flyger till 260 destinationer i vinter

Destinationer i 100 länder på fyra kontinenter och ökad kapacitet i jämförelse med förra året.

Flygbolagen i Lufthansa Group – Austrian Airlines, Brussels Airlines, Germanwings, Lufthansa och SWISS – erbjuder i vintertidtabellen för 2014/2015 återigen sina kunder ett tätt linjenät med 18 900 flygningar i veckan. Den här vintern kommer de flygbolag som ingår i Lufthansa Group tillsammans att flyga till 260 destinationer i 100 länder på fyra kontinenter via Lufthansas hubbar i Frankfurt, München, Zürich, Wien och Bryssel, men också med många direktförbindelser. Att omkring 20 500 avgångar i veckan delas med andra partnerbolag (codeshare) ger en förlängning av flygbolagens respektive program och gör det möjligt att boka allt från samma ställe. Vintertidtabellen för individuella flygbolag inom Lufthansagruppen gäller från den 26 oktober 2014 till lördagen den 28 mars 2015.

Tack vare större flygplan ökar Lufthansa Group kapacitet när det gäller tillgängliga säteskilometer med 2,9 procent jämfört med samma period förra året. Samtidigt minskar antalet avgångar inom tidtabellens period med 2,9 procent. Därmed lyfter ett plan inom Lufthansa Group i genomsnitt var 32:a sekund någonstans i världen. De individuella linjenäten för bolag inom Lufthansa Group går allt mer in i varandra och nästan alla destinationer är anslutna till en hubb som tillhör gruppen. Priser som gäller ”dörr till dörr” gör det möjligt för passagerare att boka flera resor med bekväma och punktliga anslutningsflyg. 49 procent av nästan 105 miljoner passagerare årligen bokar nu transferflyg via en Lufthansahubb. På 19 europeiska flygplatser finns till och med samtliga fem flygbolag inom Lufthansa Group representerade.

Huvudnyheter från de fem flygbolagen inom Lufthansa Group:

Lufthansa
Den här vintern utvidgar Lufthansa sitt linjenät till nya, attraktiva semesterdestinationer i varmare regioner. Efter en paus på över femton år återupptar Lufthansa den här vintern flygningar till Las Palmas på Kanarieöarna. Från och med den 26 oktober kommer den nya förbindelsen att avgå från München till Gran Canaria varje söndag, samt varje lördag under skolloven. Nytt för i vinter är också flygningar från München till Split (Kroatien) och Valencia (Spanien). Från och med den 2 oktober flyger Lufthansa också från Frankfurt till den marockanska staden Marrakech. Den här kulturella staden är belägen vid Atlasbergens fot och kan nås på knappt fyra timmar med en Airbus A320 varje torsdag och söndag.

Ytterligare ett tillägg till flygningarna från München är Miami i Florida, känd som ”the sunshine state”, som nu kommer att ha en daglig avgång som går non-stop. Delhi, den indiska huvudstaden, kommer också få en daglig avgång från Frankfurt med Airbus A380. Förbindelsen Frankfurt – Luanda, till Angolas huvudstad, stärks av en tredje flygning varje vecka. Med start den 15 december kommer Lufthansa och Deutche Bahn att utvidga sin gemensamma produkt AiRail, bestående av snabba ICE-tåg, med anslutningar till Frankfurts flygplats från Karlsruhe och Kassel.

SWISS
I vintertidtabellen 2014/2015, anpassar SWISS sina flygningar till efterfrågan i vinter. Förutom att vissa flygningar minskar i antal på grund av säsongsmässiga förändringar, ökar SWISS sin kapacitet till populära semesterresmål. Långdistansrutten mellan Zürich och Miami får fyra extra avgångar i veckan, och därmed ett totalt antal på 14 avgångar. Flygningar till São Paolo, Brasiliens största stad, ökar också med tre avgångar i veckan den här vintern, och får därmed totalt 10 avgångar i veckan. Flygtidtabellen kommer också återigen att innefatta dagliga avgångar till Los Angeles. I Genève fortsätter många av destinationerna från sommarens tidtabell även att gälla under vintern, inklusive Köpenhamn, Rom, Lissabon och Pristina.

Austrian Airlines
I vintertidtabellen för 2014/2015 erbjuder Austrian Airlines återigen sina passagerare ett brett utbud av upp till 100 destinationer i 56 länder runtom i världen. Efter att framgångsrikt ha infört Newark (USA) i juli förra året, utökar Austrian Airlines sin kapacitet från fem till sex avgångar i veckan från och med april 2015, och till en avgång om dagen från juni. Från och med juni 2015 kommer Austrian därmed att flyga dagligen till alla sina nordamerikanska destinationer. Till följd av en hög efterfrågan på transittrafik kommer Austrian Airlines också i framtiden flyga mer frekvent till och från Chişinău, från sju avgångar i veckan till max tio i veckan.

Brussels Airlines
Belgiens största flygbolag adderar en ny europeisk destination till sin vintertidtabell och förbättrar många förbindelser genom att lägga till fler avgångar; Riga, Lettlands huvudstad, kommer att nås sex gånger i veckan från Bryssel från och med 26 oktober. Riga är en av Baltregionens viktigaste kulturella och ekonomiska center och axlar ordförandeskapet i EU under första delen av 2015.

Brussels Airlines ökar sin kapacitet med ytterligare avgångar från Bryssel till: Tel Aviv, Madrid, Marrakesh, Budapest, Genève, Vilnius, Hannover och Bologna. Förbindelser förbättras också till de afrikanska destinationerna Douala, Yaoundé, Nairobi, Kigali, Bujumbura och Luanda.

Germanwings
I vintertidtabellen erbjuder Germanwings totalt 84 destinationer från Berlin-Tegel, Dortmund, Düsseldorf, Hamburg, Köln/Bonn och Stuttgart. Ytterligare kapacitet kommer även i fortsättningen att fokusera på Düsseldorf, där Germanwings tar över fler rutter från Lufthansa. Det finns nya högfrekventa anslutningar från Rhenlandet till metropolen Berlin (57 avgångar i veckan), London-Heathrow (33 avgångar i veckan) och Zürich (24 flyg i veckan). En annan nyhet är avgångar från Düsseldorf till Málaga (två avgångar i veckan), Neapel (tre flygningar i veckan), Nice (två avgångar i veckan), Moskva (sju avgångar i veckan) och Rom (fem avgångar i veckan). Överföringen av Lufthansa-avgångar till Germanwings kommer att avslutas den 8 januari 2015 med Düsseldorf - Zürich. Germanwings inför också en helt ny rutt, Düsseldorf - Istanbul, med två avgångar per vecka. Deras program i den tyska huvudstaden kommer också att utökas med övertagandet av två Lufthansa-avgångar i veckan mellan Berlin-Tegel och Tel Aviv. Med en avgång i veckan, lanserar det tyska flygbolaget även en ny anslutning från Köln/Bonn till cypriotiska hamnen i Larnaca.

För mer information, kontakta:

Marielle Poveda
marielle.poveda@bm.com