Lufthansa omvandlar din frånkopplade tid till välgörenhet

För många upplevs julen som en stressig tid med många prestationskrav och måsten både på jobbet och privat. Att ta en paus från digitala förpliktelser och ständig uppkoppling kan vara ett sätt att slappna av under ledigheten, på samma sätt som under en flygresa. Med appen Flight Mode vill Lufthansa uppmuntra till avkoppling på marknivå och varje minut som spenderas i digital time-out, omvandlas till pengar till välgörenhetsprojekt i samarbete med Help Alliance.

Våra smartphones pockar ständigt på vår uppmärksamhet. Nu lanserar Lufthansa en app i syfte att få passagerare att ta en paus från den ständiga tillgängligheten och koppla av i julstressen, och på så sätt uppnå samma lugn som infinner sig under en flygresa. Varje minut som personen i fråga spenderar frånkopplad omvandlar Lufthansa i sin tur till bidrag som stöttar skolprojekt i Indien, Brasilien och Benin i samarbete med organisationen Help Alliance.

-       För många är flygresan det enda tillfället då man kan vara helt frånkopplad från den digitala världen, men vi på Lufthansa tror att det gör gott att då och då ta en digital time-out även på marken. Det är något som alla borde ta sig tid till, både för sin egen och för andras skull, och samtidigt bidra till välgörenhetsprojekt, säger Kristina Öström, nordisk marknadschef på Lufthansa.

Lufthansa Flight Mode är en smartphone-app anpassad för iOS och Android som samlar in varje minut som Flight Mode-appen är påslagen tillsammans med mobiltelefonens Flight mode-funktion. Fokus ligger på att användaren ska finna tid för sig själv under den hektiska julsäsongen samtidigt som personen i fråga bidrar till välgörenhet genom att omvandla sin tid till resurser för välgörenhetsprojekt. Användarens insamlade ”paus-tid” från den hektiska vardagen kan innebära ett barns möjlighet att få ordning i sin. Lufthansa kommer i sitt samarbete med Help Alliance även att erbjuda möjligheten att skänka pengar till organisationen genom appen eller appens hemsida.

Lufthansas Flight Mode-app söker även upp användarens GPS-position och kan baserat på insamlad data ge en övergripande bild av den sammanlagda tid som användarna samlat in runt om i världen.

Flight Mode är tillgänglig mellan den 1-24 december 2014 och kommer att finnas på App-store. Läs mer om Flight Mode på LH.com/flightmode.

Läs mer om Help Alliance här

För mer information, kontakta:

Marielle Poveda
marielle.poveda@bm.com