Världspremiär Boeing 747-8

”Queen of the Skies” landade i morse på Frankfurts flygplats för att förberedas inför premiärflygningen med passagerare ombord den 1 juni. Planet är tystare, längre och mer miljöanpassat än sina föregångare.  Nya motorer minskar bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen med 15 procent per passagerare.

Lufthansa är det första flygbolaget att få en Boeing 747-8 levererat. I morse landade ”Queen of the Skies” på Frankfurt flygplats. Efter överlämnandet i Everett, Washington, där Boeing tillverkas, provflögs det nya jumboplanet till Hamburg. Men i morse flögs det alltså till sitt nya framtida hem, och den 1 juni lyfter världens första passagerarflygning med en Boeing 747-8 därifrån. Flighten LH418 har den amerikanska huvudstaden och dess flygplats Washington Dulles International Airport som slutdestination.

”Vi ser fram emot att välkomna Boeing 747-8 Intercontinental till vår långdistansflotta. Ombord på detta nyutvecklade långdistansplan kommer vi att kunna erbjuda våra passagerare en exklusiv reseupplevelse och hög komfort. Boeing 747-8 karaktäriseras av mindre buller, lägre bränsleförbrukning och betydligt minskat koldioxidutsläpp. Det gör det möjligt att kombinera maximal komfort med hållbarhet”, säger Carsten Spohr, styrelserepresentant i Lufthansas ledning.

”Vi är stolta över att fira denna viktiga milstolpe tillsammans med Lufthansa, vår samarbetspartner i över 50 år och även vår första kund som sätter 747-8 Intercontinental i trafik”, säger Elizabeth Lund, Vice President och General Manager för Boeings kommersiella 747-serie.

”Lufthansa har starkt bidragit till detta nya och effektiva flygplan. Och Lufthansas passagerare kommer att få uppleva en ny nivå av bekvämlighet ombord på 747-8 Intercontinental. Planet är verkligen 2000-talets ’Queen of the Skies’.”

När den första flygningen genomförs får Lufthansas passagerare även för första gången möjlighet att uppleva flygbolagets nya Businessklass. De nya sätena bjuder på enastående komfort både i sittande och i lutande ställning, intuitiva justeringsfunktioner, extra förvaringsutrymme och ett individuellt underhållningssystem med större bildskärmar. Det går också att ställa om sätet till en helt platt säng med en längd på 1,98 meter. I kabinen har sätena arrangerats i form av ett ”V”, för att ge än mer avskildhet. Två grannsäten är vinklade mot varandra längs en central axel, vilket nästan fördubblar avståndet i axelhöjd mellan sätena.

För första gången kommer också de åtta förstaklasspassagerna som det finns plats för ombord sitta i den främre delen i huvuddäcken, vilket är den del på 747-8 med lägst ljudnivå. Just på denna modell är denna del ovanligt tyst tack vare ett yttre isolerande skal, golv av ljuddämpande material samt ljudabsorberande gardiner som minimerar specifika ljud. Här går det dessutom att fälla ner stolen till en 207 centimeter lång och 80 centimeter bred helt slät säng, för bästa möjliga sovkomfort.

Boeing 747-8 är ett helt nytt flygplan där man förenat alla positiva egenskaper från 747-serien, Lufthansas trogna tjänare på långdistansflygningar de senaste 40 åren. Därtill har den nya modellen bland annat försetts med bättre aerodynamik och nyutvecklade vingspetsar samt att påtagliga förbättringar genomförts i fråga om ekoeffektivitet.

De nya Gent GEnx-2B-motorerna använder mindre bränsle och minskar bränsleförbrukningen och koldioxidutsläpp med 15 procent per passagerare. Dessutom har bullret minskat med 30 procent.

Boeing 747-8 är 76,3 meter lång, vilket innebär att den är 5,6 meter längre än sin längsta föregångare Boeing 747-400. Lufthansas nya jumboplan rymmer 362 passagerare: åtta i First Class, 92 i Business Class och 262 i Economy Class. Fram till år 2015 kommer Boeing att leverera 20 stycken Boeing 747-8 till Lufthansa. De första fem planen levereras under 2012. De kommer att användas på linjer från Frankfurt till Washington D. C, New Delhi, Bangalore, Chicago och Los Angeles.

Högupplösta bilder på planet och annan information kan laddas ner på:

Corporate Communications Europe

Aage Dünhaupt / Klaus Gorny