MACK BY MACKMYRA BLEV EN FÖRSÄLJNINGSSUCCÉ 2016 - NU DESTILLERAD MED GRAVITATIONS-KRAFT

MACK by Mackmyra är Sveriges första whisky för en bredare publik och under 2016 kom den på plats nr tre som den mest sålda single malt whiskyn på Systembolaget. Från slutet av februari är det också den första whiskyn från Mackmyras klimatsmarta 35 meter höga Gravitationsdestilleri som når konsument.

Mackmyra Svensk Whisky lanserade under slutet av 2015 MACK by Mackmyra, en svensk single malt whisky i volymsegmentet 300 kr på Systembolaget. Det är en whisky som mottagits väl och gett en ny och bredare målgrupp möjligheten att bekanta sig med svensk whisky.

Just nu buteljeras de första flaskorna MACK by Mackmyra av whisky som destillerades under 2012 i Mackmyras gravitationsdestilleri (Gravity). En modern och klimatsmart tillverkning där pannorna värms upp med biobränsle och gravitationskraften hjälper till att spara energi.

- Ett nytt single malt destilleri är en stor händelse i whiskyvärlden och att den första whiskyn därifrån är MACK by Mackmyra är någonting extra. Det är en modern, närproducerad single malt whisky, gjord på lokala råvaror som redan har vunnit svenskarnas hjärtan och som nu tack vare destilleringen i gravitationsdestilleriet, blir ännu mer klimat-smart, säger Magnus Dandanell, Mackmyras VD och en av grundarna.

- Ta tillfället i akt att göra jämförelsen med en av de sista MACK-flaskorna som destillerades i det gamla destilleriet, mot en av de nya från Gravity. Samma recept men två olika destillerier belägna 10 km från varandra. En spännande jämförelse som visar Mackmyras långsiktiga kvalitetsfokus, säger Angela D’Orazio, Mackmyras Master Blender.

MACK by Mackmyra från Gravity beräknas nå Systembolagets hyllor i slutet av februari. Flaskorna är märkta med en etikett som visar att de destillerats i Gravity.

För mer inforamtion kontakta:
Susanne Tedsjö, Försäljnings- och marknadschef
Tel: 0708-419 224, susanne@mackmyra.se

Mackmyra är pionjären och innovatören som startade den svenska whiskyexpeditionen. Whiskyn skapas med svenska råvaror, helt utan tillsatser, och genom klimatsmart destilleringsteknik. Mackmyra erbjuder prisbelönt single malt whisky, spännande whiskyupplevelser och möjligheten att skapa sin egen whisky genom ett eget personligt 30-litersfat. Välkommen till Mackmyra Whisky. Mackmyras aktie handlas på Nasdaq OMX First North. Certified Adviser är Erik Penser Bank.