Mackmyra Gruvguld, en hyllning till 30-litersfaten och Bodås gruva

Vårens säsongsutgåva från Mackmyra heter Gruvguld och är en kryddig och smakrik single malt whisky. Whiskyn är lagrad på mindre ekfat av olika varianter och åldrar från Bodås gruva. De små 30-litersfaten, som blivit Mackmyras signum och gett karaktär till whiskyn ända sedan starten 1999, ger en tydlig och unik smakrikedom. Gruvguld som lanserades i begränsad upplaga finns nu tillgänglig på Systembolaget och har redan blivit mycket uppskattad.

Årets första säsongsutgåva Gruvguld är Mackmyras hyllning till lagringen på småfaten i Bodås gruva, 50 meter under jord. Lagring i gruvan ger en annorlunda mognad, då omgivningen håller en konstant sval temperatur. Större delen av blandningen har lagrats på små fat om 30, 100 och 128 liter. Whiskyn består till största del av Mackmyras eleganta recept, med lagring på fat av svensk och amerikansk ek, oloroso och bourbon. För att komplettera elegansen och ge en extra kryddighet ingår också en mindre andel rökiga fat i Gruvguld. De fat som ingår i Gruvguld har lagrats mellan fem och sexton år.

Det här är en av de mest spännande och fascinerande säsongsutgåva vi har gjort. Resultatet har överträffat våra förväntningar. Gruvguld är essensen av våra mindre fat i Bodås gruva samlade i en flaska. Mångfacetterad, ekig, smörig och kryddig, som en mosaikbild av alla de olika faten som är med i blandningen. Jag och mina kollegor är mycket stolta och hoppas att den kommer att uppskattas, säger Angela D’Orazio, Master Blender på Mackmyra.

Gruvguld har en kryddig, bärig och fruktig doft med lätta oljiga toner samt toner av rostad vanilj, ek och smörkola. Söta toner av russin, mandelmassa, citrus och pärongodis. Smaken är en finstämd kombination av kryddig-, bärig- och fruktighet med sötma från svarta vinbär, päronkola och grapefrukt. Eftersmaken är oljig, kryddig och bärig med ett torrare avslut. Gruvguld är en mjukt kryddig maltwhisky som kan avnjutas när som helst, som den är eller som avec, men också till mat där kryddigheterna kommer fram väl.

- Den smakrikedom som finns i Gruvguld kommer genom lagringen på de små 30-litersfaten, där volymen råsprit mot ekytan är större och resultatet blir att whiskyn utvecklas och mognar snabbare. Genom provsmaka Gruvguld hoppas vi att fler får upp ögonen för vårt 30-literskoncept (Reserve), där man som kund äger sitt eget fat och bestämmer själv hur den skall smaka och utvecklas, säger Eric Bräck, Nordisk försäljningschef på Mackmyra.

Mackmyras säsongswhisky Gruvguld lanseras i begränsad upplaga på Systembolaget från den 20 april 2018.

Volym: 700 ml

Alkohol: 46,1 %

Pris: 598 SEK

Artikelnummer: 40239-01

Lanseringsdatum: 20 april 2018

TASTING NOTES

Doft: Kryddig, bärig och fruktig med lätta oljiga toner samt rostade toner av vanilj, ek och smörkola. En lätt och varm ekig kryddighet där tjära och mineraler anas. Söta toner av russin, mandelmassa, citrus och pärongodis. Bäriga äldre whiskynoter av svarta vinbär och örtiga dofter av anis, ingefära och tobaksblad.

Smak: Kryddig, bärig, fruktig, oljig och ekig. Svarta vinbär, päronkola och grapefrukt. Mjukt kryddig ek med lätta toner av tjära och tobaksblad. Viss oljighet i texturen.

Eftersmak: Oljig, kryddig och bärig med ett torrare avslut.

Färg: Bärnsten.

ABV: 46,1 %, då whiskyn är lätt utspädd efter lagring. Ej kylfiltrerad.

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:

Heléne Airijoki, presskontakt SpoilConcept

E-post: helene.airijoki@spoilconcept.se

Mackmyra är pionjären och innovatören som startade den svenska whiskyexpeditionen. Whiskyn skapas med svenska råvaror, helt utan tillsatser, och genom klimatsmart destilleringsteknik. Mackmyra erbjuder prisbelönt single malt whisky, spännande whiskyupplevelser och möjligheten att skapa sin egen whisky genom ett eget personligt 30-litersfat. Välkommen till Mackmyra Whisky.  Mackmyras aktie handlas på Nasdaq First North Stockholm. Certified Adviser är Erik Penser Bank.