MACKMYRA LANSERAR SIN FÖRSTA GIN OCH AKTIEÄGARNA ÄGER NU ÄVEN ETT GIN-DESTILLERI

Onsdagen den 27 september lanseras Mackmyras första Gin från Lab Distillery i Systembolagets beställningssortiment. Kreatör [jin] är en ekologisk gin med en tydlig smak av enbär, citrus, lingon och hallon, producerad av craft distiller Rickard Aldén.

Kreatör [jin] är en ekologiskt gin baserad på till största möjliga mån svenska, noga utvalda färska och kravmärkta råvaror. Alla råvaror har varsamt skalats, pressats och macererats för hand för att därefter destilleras i Mackmyras klassiska kopparpanna.

– Kreatör [jin] är skapad helt utan kompromisser och jag har tillbringat flera månader med att hitta de rätta kryddorna och destillerat över 200 olika smaker under sommaren. Jag har haft en tydlig tanke om vilken karaktär vår gin skulle ha och det var precis där jag landade, om inte bättre! Jag är väldigt stolt och nöjd över resultatet, säger craft distiller Rickard Aldén.

Kreatör [jin] doftar svensk skog av enbär och hallon, fräsch citrus med en fin balans av söt vanilj och kryddig kardemumma. Smaken är kryddig enbär med inslag av hallon och koriander och en frisk ton av citrus. Eftersmaken har en tydlig och lång fräsch ton av enbär och citrus. Kreatör [jin] dricks som den är eller i en klassisk gin & tonic.

– Med Lab Distillery på Mackmyra Bruk finns stora möjligheter att skapa nya exklusiva spritprodukter. Det är en spännande utveckling som vi nu kan erbjuda alla intresserade att ta del av. Timingen med gin-boomen som kommit till Sverige är perfekt med vår första produkt, en hantverksmässig ekologisk gin i superpremiumsegmentet, säger Magnus Dandanell, Mackmyras vd och grundare.

Destilleriet på Mackmyra Bruk invigdes 2002 och är ett fullskaligt pot-still destilleri.
Det var där Mackmyra destillerade sin single maltwhisky fram till år 2011 då gravitationsdestilleriet i Mackmyra Whiskyby invigdes och produktionen flyttades över. I maj i år togs destilleriet åter i drift under namnet Lab Distillery by Mackmyra med syfte att där utveckla nya innovativa spritkategorier tillsammans med engagerade craft distillers.

Kreatör [jin] lanseras i beställningssortimentet 27 september kl 10
Volym: 50 cl
Alkoholhalt: 47,3%
Art.nr: 86814-02
Pris: 393 kr

För mer information, vänligen kontakta:
Rickard Aldén, Craft Distiller, rickard@labdistillery.se, 073-9076700
Magnus Dandanell, VD, magnus@mackmyra.se, 026-541880

Mackmyra är pionjären och innovatören som startade den svenska whiskyexpeditionen. Whiskyn skapas med svenska råvaror, helt utan tillsatser, och genom klimatsmart destilleringsteknik. Mackmyra erbjuder prisbelönt single malt whisky, spännande whiskyupplevelser och möjligheten att skapa sin egen whisky genom ett eget personligt 30-litersfat. Välkommen till Mackmyra Whisky. Mackmyras aktie handlas på Nasdaq OMX First North. Certified Adviser är Erik Penser Bank.