Mackmyra stärker distributionen inom Travel Retail – inleder samarbete med Five Eyes

Med start 1 september inleder Mackmyra Svensk Whisky ett partnerskap med Five Eyes. Samarbetet omfattar försäljning och distribution av Mackmyras produkter inom Travel Retail.

Från 1 september 2013 stärker Mackmyra distribution och försäljning inom Travel Retail genom distributören Five Eyes. Mackmyra får genom samarbetet tillgång till en säljorganisation med spetskompetens och starkt fokus på TR. Genom partnerskapet får Mackmyra även del av Five Eyes breda kunskap av Travel Retail och deras väl upparbetade kunddatabas.

– Samarbetet med Five Eyes öppnar helt nya möjligheter att nå ut med vår whisky till Travel Retail på ett sätt som vi inte kunnat göra på egen hand. Dessutom frigör det här resurser som vi kan satsa på våra andra viktiga marknader, säger Johan Åsman, Sales Director på Mackmyra.

Maltwhisky är en mycket viktig kategori inom Travel Retail och på Five Eyes har vi lång erfarenhet och goda kunskaper om hur man arbetar med denna kategori. Vi är därför givetvis mycket stolta över att Mackmyra nu väljer oss som partner. Genom samarbetet kan vi fokusera på sälj och distribution, medan Mackmyra kan lägga mer tid på att utveckla innovativa och intressanta produkter, säger Fredrik Borin, Managing Director på Five Eyes.

Mackmyra grundades 1999 och har sedan några år tillbaka en bra position inom Travel Retail på den nordiska marknaden, inte minst på kryssningsfartyg i Östersjön. Mackmyra har även en stark position på den svenska marknaden med buteljeringar som Brukswhisky och Den Första Utgåvan tillgängliga i Systembolagets ordinarie sortiment. Den senaste lanseringen från destilleriet är Mackmyra Svensk Rök som lanseras 2 september i år. Mackmyra tilldelades förra året den prestigefyllda titeln European Spirits Producer 2012 av International Wine & Spirits Competition (IWSC).

Johan Åsman, Sales Director, 070-720 80 66, johan.asman@mackmyra.se
Lars Lindberger, pressansvarig, 070-364 40 54,
lars.lindberger@mackmyra.se
Fredrik Borin, Managing Director Five Eyes, 0709-392 090, fredrik.borin@fiveeyes.se