Specialanalys av undersökningen ”Svenskarnas toalettvanor” visar:

Äktenskap mellan KD och SD ingen lätt skitsak

Ett av de hetaste ämnen i Almedalen: kontakterna mellan Kristdemokraterna (KD) och Sverigedemokraterna (SD). Men vad är förutsättningarna för ett långvarigt förhållande?
Mag- och tarmförbundet har idag gjort en specialanalys av sin nya undersökning ”Svenskarnas toalettvanor”. En jämförelse mellan de båda partiernas anhängare visar att det finns betydande skillnader.

- Det enda de har gemensamt är förstoppningsproblematiken, där ligger de nära i svaren. Dubbelt så många KD-anhängare med magproblem söker professionell hjälp jämfört med SD-anhängarna så där finns en del att lära ut över partigränserna, konstaterar Wictoria Hånell, kanslichef Mag- och tarmförbundet.

De viktigaste slutsatserna av jämförelsen mellan KD och SD rörande sympatisörernas toalettvanor är:

• KD-anhängarna spelar och läser på mobilen i dubbelt så stor omfattning som SD (25 % vs 11 %). Det är bra att ta det lugnt på toa så lär av KD!
  • SD-anhängarna har friskare magar. 14 % av SD-anhängarna har problem med magen någon gång i veckan vs 27 % av KD-anhängarna.
  • Partiernas magproblem: Förstoppning (9 % av KD, 9 % av SD), gaser (38 % KD, 26 %), lös mage (25 % KD, 34 % SD).

– Människor måste våga prata om magar som krånglar. Det är viktigt att söka och få hjälp oavsett åkomma. Det finns hjälp att få till exempel för kronisk förstoppning. Så gå till doktorn, säger Wictoria Hånell, kanslichef.

Frågor:
Wictoria Hånell, chef, Magtarmförbundet. 070 -77 64 942. Partijämförelsen bifogas.
Presskontakt: Lena Bergling, 070-2345 158 och Annika Eliasson, 0702-35 43 35.

Taggar: