Rekordmånga ansökningar till Mag- Tarmfonden. Lovande forskare belönas med totalt 1 000 000 kronor.

Report this content

1,5 miljoner människor i Sverige har någon form av mag-tarmsjukdom. Det finns ett stort behov av forskning för att förbättra villkoren för dessa personer. I morgon delar Mag-Tarmfonden ut årets stipendium på sammanlagt 1 000 000 kronor, i samband med Svenska Gastrodagarna i Uppsala.

– Det är roligt att se hur viktiga och intressanta forskningsprojekt som bedrivs kring mag-tarm och leversjukdomar och det är en glädje för Mag-Tarmfonden att kunna bidra till att några av dem lättare kan genomföras. Kvaliteten på ansökningarna är hög och vårt mål är givetvis att på sikt kunna stötta fler projekt än idag, säger Hans Törnblom, nybliven ordförande för Mag-Tarmfonden.

I år går fondens tre största stipendier till projekt som berör ganska skilda forskningsfält; dels aspekter av hur vårt immunsystem interagerar med bakteriefloran i tarmen och att arvsanlag kan ha betydelse för hur detta sker, dels till ett projekt som med genterapi i laboratoriemiljö försöker introducera ett fungerande arvsanlag i leverceller för att bota en enzymbrist som på sikt ger skador på flera organ, bl.a. levern och slutligen ett projekt som studerar hur interaktionen mellan tarmens och hjärnans nervsystem sker vid irritabel tarm

Mag-Tarmfondens stipendier 2015

Mats Lowen 200 000
Johan Waern 200.000
Charlotte Hedin 200.000
Agneta Uusjärvi 100.000
Aldona Dlugosz 100.000
Lina Lindström 100.000
Maria Elmberg 100.000

Charlotte Hedin tilldelas medel för ett projekt som utnyttjar en tvilling kohort med IBD på ett innovativt sätt och som innefattar delstudier som kan innebära en bättre förståelse av tarmflorans betydelse och i framtiden ge nya behandlingsmöjligheter.

Johan Waern tilldelas stipendium för ett projekt som med elegant design utnyttjar genetisk ingenjörskonst för att behandla en enzymdefekt vilket i förlängningen kan leda fram till nya kliniska behandlingsmöjligheter.

Mats Lowen ges medel för ett intressant projekt som studerar både centralnervösa mekanismer via brain imaging och tarmrelaterade mekanismer med möjlig patofysiologisk betydelse vid IBS.

Svenska Gastrodagarna
Svenska Gastrodagarna, den 27-29 maj 2015, arrangeras av SGF (Svensk Gastroenterologisk Förening) i samarbete med SEGP (Svensk förening för Endoskopi och Gastroenterologi Personal). Kongressen är Sveriges största vetenskapliga möte för gastroenterologi och hepatologi. På kongressen träffas medicinare, kirurger och personal från svenska gastroenterologienheter för att ta del av de senaste rönen och utvecklingen inom området och knyta kontakter för framtida samarbete.

Om Mag-Tarmfonden
Mag-Tarmfondens syfte är att stödja svensk forskning kring mag- tarmsjukdomar. Mag-tarmsjukdomar är mycket vanliga i vårt samhälle, men är i viss mån ett dolt problem som man ofta inte talar öppet om. Mag-Tarmfonden vill öka möjligheterna till att utveckla behandlingar inom detta sjukdomsområde. Forskare söker i öppen konkurrens medel ur fonden och ansökningarna värderas av Mag- Tarmfondens bedömningskommitté.
Mag-Tarmfonden är ett samarbete mellan SGF, Mag- och tarmförbundet och hälso- och sjukvårdsföretag.

För mer information, kontakta:
Hans Törnblom
Överläkare, med dr
Mag-tarmlab
Med klin, SU/Sahlgrenska

För intervju med patient, kontakta:
Wictoria Hånell
Chef Mag- och tarmförbundet