Analysguiden: Marginalerna i fokus i kv3

Högre planerade kostnader kopplade till bolagets expansion utslagna på relativt sett låga intäkter (mindre affärer) under Q3 2018 gjorde att rörelseresultatet blev lägre än väntat. Det lär bli fler affärer under fjärde kvartalet 2018, men vi drar ändå ned våra intäkts- och vinstprognoser. Kvartal 4 2017 blir en svår jämförelse.

Magnolia Bostad är ett bostadsutvecklingsbolag, etablerat år 2009. Bolagets affärsmodell har en lägre risk än sektorn överlag. Det då huvuddelen av de nyproducerade lägenheterna upplåts med hyresrätt och där marken till stora delar förvärvats via kommunala markanvisningar. Fastigheterna säljs innan byggstart till främst institutionella placerare, vilket minskar både kapitalbindningen och risken. Projekten blir ofta litet större vilket ger skalekonomi. Däremot blir Magnolias resultat volatilt när projekten resultatredovisas direkt när försäljnings- och entreprenadavtal är tecknade och detaljplanen är fastställd. Bolagets byggrättsportfölj med cirka 17 100 lägenheter finns i tillväxt- och regionstäder i mellersta och södra Sverige med en tyngdpunkt i Stockholm.

Bolagets mål är att producera omkring tre tusen hyresrätter årligen med en snitt­storlek på omkring 45 kvadratmeter. Efter första halvåret 2018 skruvades årstakten upp till 2 500 sålda enheter. I dessa siffror ingår förutom bostäder även några hotell och vårdanläggningar. Under tredje kvartalet 2018 dominerande vårdaffärerna, vilka normalt ska ha 20 procent marginal och inte de fyra procent som rapport­erades. Avvikelsen kan förklaras med lägre sålda volymer i just Q3, där Magnolias organisation har växt vilket ger högre fasta kostnader. Men tillväxtplanerna är väl förankrade inte minst genom det ramavtal på omkring 5 000 lägenheter över ett antal år som tecknades med Heimstaden för några månader sedan.

Vi sänker vår vinstprognos för helåret 2018 från 6,2 till 4,6 kronor per aktie, till följd av lägre antagna intäkter och rörelsemarginal för helåret 2018. Vår riktkurs för aktien hamnar inom intervallet från 35 kronor (Bear Case) till 89 kronor (Bull Case) med ett Bas-scenario på 62 (tidigare 83) kronor per aktie.

Läs hela analysen på Analysguiden.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Lär mer här.