Byggstart för 427 bostäder i ett av Malmö stads största utvecklingsprojekt

Igår togs det första spadtaget i bostadsprojektet Hyllie Gärde, som omfattar 427 bostäder och en City Gross-butik. Projektet är en viktig del av Malmö stads stora utvecklingsprojekt Hyllie. Här kommer tusentals nya boenden och arbetsplatser att växa fram i en modern och hållbar stadsdel, som knyter ihop södra Malmö och blir en viktig pusselbit inte bara för staden utan för hela regionen.

Vid invigningen var kommunalråden Andreas Schönström (S) och Torbjörn Tegnhammar (M), Magnolia Bostads verkställande direktör Fredrik Lidjan och Spiros Mylonopoulos, styrelseordförande Bergendahl & Son (som driver City Gross) på plats för att berätta om visionen för den nya stadsdelen.

– Hyllie är ett av Sveriges mest intressanta tillväxtområden just nu. Hyllie Gärde är precis den här typen av projekt som gör oss som samhällsutvecklare extra stolta. Vi vill skapa en attraktiv plats att bo och trivas på, med fokus på god gestaltning, social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet, säger Fredrik Lidjan, verkställande direktör på Magnolia Bostad.

I Hyllie Gärde är det nära till både centrum och natur, förskolor, skolor, butiker, restauranger och service. Och från Station Hyllie är det endast 8 minuter till Malmö Centralstation, 12 minuter till Kastrup och 30 minuter till Köpenhamn. City Gross-butiken om cirka 6500 kvm kommer generera ett 80-tal arbetstillfällen i området och planeras öppna under 2021.

– Vi ser en fantastisk potential i Hyllie och ser med stor glädje fram emot att vara en del av det nya kvarterat och öppna vår 45:e City Gross-butik just här. Nu börjar arbetet med att bygga upp en en helt ny stormarknad från grunden, säger Per Edstam, etableringschef på Bergendahl Food som driver City Gross.

Om mindre än tio år kommer tusentals personer att leva och bo här. Stadsdelen kommer att rymma Skandinaviens ledande shoppingcenter, tusentals arbetsplatser och bostadskvarter. Det nya kvarteret Hyllie Gärde är en av de sista etapperna i utvecklingen av stadsdelen Hyllie, med fokus på social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Inflyttning planeras ske under åren 2020 och 2021.

För mer information om Hyllie Gärde
Läs mer om projektet på magnoliabostad.se/portfolio/hyllie-garde/

Pressbilder finns i Magnolia Bostads pressrum

För ytterligare information Magnolia Bostad
Suzana Bossel Kommunikationschef Magnolia Bostad
0705-77 04 97 suzana.bossel@magnoliabostad.se

För ytterligare information City Gross
Amanda Frid Pressansvarig, Bergendahls Food
0768-69 14 23, amanda.frid@bergendahls.se

City Gross grundades 1993 och består idag av 44 stormarknader. Samtliga butiker har butiksstyckat kött, manuella fiskavdelningar, egna butiksbagerier, landets bredaste sortiment av livsmedel, ett brett sortiment inom hus, hem och fritid samt ett storhushållssortiment för näringsidkare. City Gross drivs av Bergendahls som grundades 1922 och idag ägs av familjen Bergendahl Mylonopoulos i tredje och fjärde generationen.

Magnolia Bostad AB org.nr 556797-7078 utvecklar nya boenden, såväl hyresrätter som bostadsrätter, vårdboenden, hotell och studentboenden i attraktiva lägen i Sveriges tillväxtorter och storstäder. Vårt arbete styrs av en helhetssyn där verksamheten bedrivs på ett sätt som främjar en långsiktigt hållbar samhällsutveckling. Magnolia Bostads aktier (MAG) är noterade på Nasdaq Stockholm. Mer information på www.magnoliabostad.se

Citat

Hyllie är ett av Sveriges mest intressanta tillväxtområden just nu. Hyllie Gärde är precis den här typen av projekt som gör oss som samhällsutvecklare extra stolta. Vi vill skapa en attraktiv plats att bo och trivas på, med fokus på god gestaltning, social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.
Fredrik Lidjan, verkställande direktör på Magnolia Bostad
Per Edstam, etableringschef på Bergendahl Food som driver City Gross