Magnolia Bostad förvärvar del av Orminge Centrum

Magnolia Bostad förvärvar fastigheten Nacka Orminge 52:1 (Hantverkshuset) från Carnifex AB. Fastigheten utgör en del av Orminge Centrum som på sikt ska inrymma cirka 1 000 nya bostäder. På fastigheten finns idag en byggnad med 6 300 kvm uthyrningsbar yta med bland andra Willys som hyresgäst.

Orminge är en del av Boo i Nacka kommun och är beläget drygt en mil öster om Slussen. Kommunen har under flera års tid drivit ett nytt planprogram som bland annat möjliggör nya bostäder i centrum samt ett resecentrum i anslutning till fastigheten med potential för en framtida tunnelbanestation. Planprogrammet väntas bli antaget av kommunstyrelsen under hösten 2015 och därefter påbörjas detaljplanearbetet.

Magnolia Bostad tecknade under 2014 en option om att genom en bolagsaffär förvärva fastigheten, och väljer nu alltså att utnyttja denna. Bolaget avser att på fastigheten uppföra cirka 400 hyresrätter samt handel i bottenplanet.

– Vi har under flera års samarbetat med fastighetsägaren och Nacka kommun och jag tycker att det ska bli oerhört spännande att bidra till utvecklingen av Orminge Centrum, säger Fredrik Lidjan, verkställande direktör för Magnolia Bostad.

Fredrik Lidjan

Magnolia Bostad bildades 2009 med visionen att skapa moderna hem och bostadsmiljöer genom smarta funktioner och tilltalande arkitektur. Bolaget utvecklar nya bostäder, såväl hyresrätter som bostadsrätter, i attraktiva lägen främst i Sveriges storstadsområden och regionstäder. Vårt arbete styrs av en helhetssyn där verksamheten bedrivs på ett sätt som främjar en långsiktigt hållbar samhällsutveckling. Projektportföljen omfattar cirka 5 000 bostäder. Magnolia Bostad är noterat på Nasdaq First North. Pareto Securities agerar Certified Adviser åt Bolaget.

Mer information om Magnolia Bostad finns på www.magnoliabostad.se