Magnolia Bostad tecknar avtal om förvärv av två fastigheter i Huddinge

Magnolia Bostad tecknar avtal om förvärv av Spendrups gamla bryggeri, fastigheterna Gambrinus 2 och Gambrinus 4, i Vårby. Magnolia Bostad kommer här driva detaljplan för framförallt bostadsändamål omfattande utveckling av cirka 1 500 bostäder.

Förvärvet omfattas av det ramavtal som Magnolia Bostad i november 2016 tecknade med Slättö. Med förvärvet har Magnolia Bostad undertecknade förvärvsavtal för samtliga projekt som omfattas av ramavtalet. Totalt omfattar ramavtalet 13 bostadsprojekt, att utvecklas och säljas till Slättö.

Säljare är Spendrups och förvärvet, som omfattar cirka 74 000 kvm mark, genomförs som en bolagsaffär med tillträde vid laga kraftvunnen detaljplan. Köpeskillingen fastställs utifrån byggrättens storlek i detaljplanen. Programstart för detaljplan sker preliminärt i tredje kvartalet 2017.

Vårby Bryggor kommer att utvecklas till den första marina stadsdelen i Huddinge kommun och är ett av de större privata utvecklingsområdena i kommunen. Området är beläget i direkt närhet till Vårby Strandbad och Gömmarens naturreservat och har ett bra kommunikationsläge med gångavstånd till två tunnelbanestationer samt kommande Spårväg syd.

Magnolia Bostads ambition är att här utveckla en helt ny attraktiv sjönära stadsdel. Visionen är att utveckla ett område med varierad gestaltning av strandnära bostäder i blandad upplåtelseform, vårdboenden samt eventuellt hotell. Området ska utvecklas till en hållbar och levande stadsdel med grönområden och sociala mötesplatser. Med det sjönära läget finns potential att förbättra kommunikationen till området ytterligare genom exempelvis nya färjeförbindelser till Stockholm.

Legal rådgivare till Magnolia Bostad var Wigge & Partners och DLA Piper Sweden AB har agerat legal rådgivare till säljaren Spendrups. Affären förmedlades av Cushman & Wakefield.

- Huddinge kommun ser mycket positivt på att tomten köps av en bostadsutvecklare. Detta är ett fantastiskt läge för bostäder med närheten till Mälaren samtidigt som du har shopping i Kungens kurva ett stenkast därifrån och de arbetsplatser som växer fram i Flemingsberg på kort avstånd. säger Malin Danielsson (L) kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor.

Erik Rune, vVD/Chef Affärsutveckling
073-399 40 30,
erik.rune@magnoliabostad.se

Mikaela Senator, IR-ansvarig