Magnolia Bostad tilldelas markanvisning för utveckling av vårdboende i Motala

Kommunstyrelsen i Motala har tilldelat Svenska Vårdfastigheter, en del av Magnolia Bostad, en markanvisning i området Mossen i centrala Motala. Markanvisningen avser fastigheten Mossenskolan 3 och omfattar cirka 4 650 kvm mark. Bolaget avser här utveckla ett nytt vårdboende om 54 lägenheter.

Mossen är beläget i centrala Motala och utgörs främst av villabebyggelse med närhet till butiker och cykelavstånd till både centrum och Varamobaden.

I Motala kommun finns ett stort behov av nya äldreboendeplatser. I mars 2017 beslutade kommunstyrelsen att anvisa en tomt i kvarteret Mossenskolan i centrala Motala för uppförande av ett äldreboende. Svenska Vårdfastigheter lämnade ett anbud och i november 2017 tilldelades bolaget markanvisningen samt ett samverkansavtal och ett hyresavtal.

Hyresgäster kommer vara Motala kommuns äldreomsorgsverksamhet och byggnaden kommer att uppföras i nivå med Miljöbyggnad Silver. Detaljplan har vunnit laga kraft och inflyttning beräknas ske vid halvårsskiftet 2019.

Stefan Berg, Chef Affärsutveckling Magnolia Bostad
073-708 82 19,
stefan.berg@magnoliabostad.se

Dan T. Sehlberg, verkställande direktör, Svenska Vårdfastigheter