Mäklarhuset – attraktivaste arbetsgivaren i ny undersökning

När undersökningsföretaget Universum presenterar sin ranking över Sveriges mest attraktiva arbetsgivare hos unga yrkesverksamma akademiker, placerar sig Mäklarhuset i topp av landets mäklare. – Jag är väldigt glad över att vi är en så attraktiv arbetsgivare i just den här gruppen. Det är ju tack vare våra engagerade medarbetare som vi år efter år kan befästa vår ställning som den mäklare som har Sveriges nöjdaste kunder, säger Mäklarhusets vd Erik Wikander.

Universums Karriär-Barometer är en årligt återkommande undersökning om karriärförväntningar och arbetsgivarpreferenser hos landets young professionals, det vill säga akademiker under 40 år som varit yrkesverksamma i mellan ett och åtta år. Årets undersökning genomfördes mellan juni och september och besvarades av totalt 8 181 young professionals, indelade i kategorierna ekonomer, ingenjörer och data/it.

– Vi är den största rikstäckande mäklarkedjan i Sverige som ägs och drivs av våra lokala verksamhetsutövare. Det skapar ett unikt engagemang som visar sig i en verklig och personlig omtanke om våra kunder och deras affärer. Det tror jag är en viktig förklaring till att vi idag är branschens attraktivaste arbetsgivare bland young professionals, säger Erik Wikander.

Det var i kategorin ekonomer som landets ledande mäklarföretag rangordnades och där Mäklarhuset placerade sig i topp som branschens attraktivaste arbetsgivare.

– Genom att vara en attraktiv arbetsgivare kan vi locka till oss de allra bästa medarbetarna. Det i sin tur gör att vi kan fortsätta att utvecklas och bli en ännu bättre mäklare och erbjuda våra kunder stöd under alla faser av boendet, inte bara i samband med köp eller försäljning.

Mäklarhuset lanserade nyligen en helt ny hemsida som även är anpassad för Ipad och integrerad med sociala medier som Facebook och Twitter. Samtidigt lanserades även en helt ny och användarvänlig mobilwebb för att underlätta för människor som letar efter ett nytt boende.

– Vi har alltid fokuserat på att skapa bra, nära och levande relationer med våra kunder och intressenter. Så när medie- och kommunikationsvanor förändras har vi alltid varit snabba att förändras i takt med dessa. Inte så sällan har vi även lett den tekniska utvecklingen inom vår bransch. Det är säkert ytterligare en bidragande faktor till att just unga akademiker rankar oss högst bland mäklarföretagen i Sverige.

Mäklarhuset är Sveriges största privatägda mäklarkedja med 472 medarbetare på 148 fristående kontor runt om i landet, från Norrland till Skåne. Mäklarhusets organisation med fristående kontor och lokala engagerade mäklare har resulterat i att företaget under flera år toppat listan till utmärkelsen ”Årets Mäklare” som tilldelas det mäklarföretag i Sverige som har de nöjdaste kunderna enligt en undersökning gjord av Svenskt Kvalitetsindex (SKI).