Mäklarhuset har Sveriges nöjdaste kunder

Svenskt Kvalitetsindex är ett undersökningsföretag som mäter kundnöjdhet inom olika branscher. Idag står det klart att Mäklarhuset, enligt SKIs undersökning*, har Sveriges nöjdaste mäklarkunder. Detta efter att 1200 köpare och säljare fått sätta betyg på hur nöjda de är med sin fastighetsmäklare. Mäklarhuset toppar listan för sjunde året i rad.

– För oss har det alltid varit en självklarhet att ligga i framkant. Vi har varit snabba med att skapa kundvänliga digitala lösningar som optimerar bostadsaffären. Men för att ligga i topp sju år i rad krävs mer än smarta lösningar. Det handlar om ett engagemang för kunden som man bara hittar hos entreprenörer, säger Erik Wikander, vd Mäklarhuset.

Förutom kundnöjdhet har SKI även undersökt hur kunderna uppfattar de olika mäklarföretagen med avseende på image, förväntningar, produktkvalitet, servicekvalitet, prisvärdhet och lojalitet.

Av undersökningen framgår att säljare och köpare av bostäder blir allt mer nöjda med sin mäklare. En starkt bidragande orsak till branschens förbättrade betyg är att kunderna känner sig tryggare i affären och upplever att mäklaren är till för dem och inte tvärtom.

– Just nu håller mäklarkartan på att ritas om och makten koncentreras till ett fåtal finansiella aktörer. Vi tror inte på den utvecklingen. Vår särställning bygger på entreprenörskap och på tjänster som skapas för kundernas och mäklarnas skull. Ingen annan, avslutar Erik Wikander.

*Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är ett system för att mäta och analysera hur de faktiska kunderna och andra användare bedömer varor och tjänster i Sverige. I undersökningen av fastighetsmäklarföretag ingår totalt 1200 personer som har erfarenhet av att köpa eller sälja en bostad. Intervjuerna har genomförts på telefon under november 2014 av EVERY.

Mäklarhuset är Sveriges största privatägda mäklarkedja med cirka 500 medarbetare på över 130 fristående kontor runt om i landet, från Norrland till Skåne. Mäklarhusets organisation med fristående kontor och lokala engagerade mäklare har resulterat i att företaget de sju senaste åren haft de mest nöjda kunderna i Sverige enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

– För oss har det alltid varit en självklarhet att ligga i framkant. Vi har varit snabba med att skapa kundvänliga digitala lösningar som optimerar bostadsaffären. Men för att ligga i topp sju år i rad krävs mer än smarta lösningar. Det handlar om ett engagemang för kunden som man bara hittar hos entreprenörer.