Mäklarhuset har Sveriges nöjdaste kunder för femte året i rad

Idag presenterade Svenskt Kvalitetsindex resultatet av sin årliga mätning av kundnöjdhet för fastighetsmäklarföretag. För femte året i rad toppas listan av Mäklarhuset som återigen får högst betyg i undersökningen. – Jag är väldigt glad över att vi år efter år befäster vår position som det mäklarföretag som har de nöjdaste kunderna. Det är ett kvitto på att vårt målmedvetna arbete med att alltid sätta kundernas bästa i fokus verkligen uppskattas, säger Mäklarhusets vd Erik Wikander.

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är ett system för att mäta och analysera hur de faktiska kunderna och andra användare bedömer varor och tjänster i Sverige. I undersökningen av fastighetsmäklarföretag ingår totalt 800 personer som sålt sin bostad det senaste året.

– Resultatet visar verkligen att vi som landets största privatägda mäklarkedja har bättre förutsättningar att tillvarata våra kunders intressen än de mäklare som ägs av banker eller försäkringsbolag. Vi kan ju på ett helt annat sätt vara en oberoende rådgivare till våra kunder i frågor som handlar om just bolån eller försäkringar.

Förutom kundnöjdhet har SKI även undersökt hur kunderna uppfattar de olika mäklarföretagen med avseende på image, förväntningar, produktkvalitet, servicekvalitet, prisvärdhet och lojalitet. Inom varje enskilt område hamnar Mäklarhuset högst upp i undersökningen.

– Av resultatet framgår att vi under året har förbättrat oss inom varje område vilket är enormt imponerande. Vi har under 2012 fokuserat på internutbildning och utveckling av vår mäklartjänst och det känns riktigt roligt att det arbetet avspeglar sig i undersökningsresultatet. Det sporrar oss att fortsätta vårt engagerade arbete för att på ett ännu bättre sätt möta våra kunders förväntningar och önskemål i framtiden. Jag kan i alla fall lova att vi ska göra vårt yttersta för att ha nöjdast kunder även nästa år, avslutar Erik Wikander.

Mäklarhuset är en av Sveriges ledande rikstäckande mäklarkedjor. Vi är idag över 470 medarbetare på över 140 fristående kontor, från Norrland till Skåne. Mäklarhusets organisation med fristående kontor och lokala engagerade mäklare har resulterat i att företaget under fem år i rad toppat listan till utmärkelsen ”Årets Mäklare” som tilldelas det mäklarföretag i Sverige som har de nöjdaste kunderna enligt en undersökning gjord av Svenskt Kvalitetsindex (SKI).