Sveriges dyraste lägenhet såld för 135 000 kronor per kvadratmeter

Redan före visningen såldes den 10 kvadratmeter stora enrumslägenheten på Birkagatan i centrala Stockholm. Priset blev 1 350 000 kronor eller 135 000 kronor per kvadratmeter. – Både köparen och säljaren är väldigt nöjda med affären som visar att det alltid finns en marknad för bra objekt i eftertraktade lägen, säger Peter Eriksén på Mäklarhuset Innerstan i Stockholm.

Lägenheten var den dyraste lägenheten i Sverige som låg ute till försäljning på Hemnet sett till priset per kvadratmeter. Ändå såldes den redan en vecka innan den planerade visningen.

– Små lägenheter i Stockholm är eftertraktade som övernattningslägenheter och ger alltid bra priser. Det i kombination med det låga ränteläget är den främsta förklaringen till den här rekordförsäljningen, säger Peter Eriksén.

På Mäklarhuset Innerstan har man dubbel anledning att fira försäljningen eftersom den innebär att kontoret passerade 500 sålda bostäder i år.

– Det är väldigt roligt att vi redan nu har förmedlat lika många bostäder som vi gjorde under hela förra året. Trots att marknaden är lite trögare och varje försäljning tar lite längre tid så är prisnivån högre än tidigare.

Aktuella siffror från Mäklarstatistik visar att priserna på bostadsrätter i Stockholms innerstad närmar sig rekordnivåerna från hösten 2010. Idag kostar en bostadsrätt i centrala Stockholm i genomsnitt 59 496 kronor per kvadratmeter jämfört med 59 805 kronor i november 2010.

– Analyserar man siffrorna i detalj kan man konstatera att Mäklarhuset är den rikstäckande mäklarkedja som har minst skillnad mellan begärt pris och faktiskt slutpris. Samtidigt är vi den mäklare av de ledande mäklarkedjorna som har det högsta genomsnittliga slutpriset per kvadratmeter. Min slutsats av det är att så kallade lockpriser är ett sämre alternativ än att begära ett pris som baseras på en professionell bedömning av en bostads faktiska marknadsvärde, säger Erik Wikander, vd Mäklarhuset.

Peter Eriksén, Mäklarhuset Innerstan i Stockholm. Tel: 0705-28 83 33

Mäklarhuset är en av Sveriges ledande rikstäckande mäklarkedjor. Vi är idag cirka 450 medarbetare på över 140 fristående kontor, från Norrland till Skåne. Mäklarhusets organisation med fristående kontor och lokala engagerade mäklare har resulterat i att företaget under flera år toppat listan till utmärkelsen ”Årets Mäklare” som tilldelas det mäklarföretag i Sverige som har de nöjdaste kunderna enligt en undersökning gjord av Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

Sveriges dyraste lägenhet såld för 135 000 kronor per kvadratmeter

– Både köparen och säljaren är väldigt nöjda med affären som visar att det alltid finns en marknad för bra objekt i eftertraktade lägen.
Peter Eriksén, Mäklarhuset Innerstan
– Analyserar man siffrorna i detalj kan man konstatera att Mäklarhuset är den rikstäckande mäklarkedja som har minst skillnad mellan begärt pris och faktiskt slutpris. Samtidigt är vi den mäklare av de ledande mäklarkedjorna som har det högsta genomsnittliga slutpriset per kvadratmeter. Min slutsats av det är att så kallade lockpriser är ett sämre alternativ än att begära ett pris som baseras på en professionell bedömning av en bostads faktiska marknadsvärde.