Anna från Göteborg vann Måleri-SM

Under tre intensiva tävlingsdagar i Umeå gjorde nio finalister upp om den prestigefyllda titeln ”Sveriges bästa målare”. Segrade gjorde 21-åriga Anna Selander från Göteborg som nu tar en plats i Målerilandslaget tillsammans med tävlingens tvåa och trea.

- Jag ser vinsten som ett kvitto på att jag har valt rätt yrke. Framför allt är jag väldigt stolt över att ha levererat hög kvalitet i finalens alla delmoment när det gällde som mest. Nu påbörjar jag förberedelserna inför höstens kvaltävlingar, säger Anna Selander, vinnare av Måleri-SM 2014.

På andra respektive tredje plats i finalen kom Dennis Olsson från Järfälla och Emil Eriksson från Rättvik. De utgör nu det svenska Målerilandslaget tillsammans med segrande göteborgskan Anna Selander. De tre medaljörerna gör senare i höst upp om vem som ska representera Sverige i VM i Brasilien nästa år.

Under finalen av Måleri-SM tävlade deltagarna i totalt åtta olika delmoment, exempelvis dekorationsmålning, färgnyansering, tapetsering och bredspackling. De tävlandes insatser bedömdes av en professionell femmannajury utifrån teknik, utförande, helhetsintryck, precision mm. Temat för Måleri-SM 2014 var ”exotiskt”, ett tema de tävlande fick tolka fritt i sin design.

- Årets finalister höll en mycket jämn och hög standard. För att kamma hem vinsten krävdes en stor dos av både kreativ höjd och teknisk skicklighet, säger Jonas Fornelius, projektledare för Måleri-SM på Måleribranschens Yrkesnämnd.

Totalt deltog nio finalister under 22 år i SM-finalen i Umeå 14-16 maj. Finalisterna tog sig vidare till SM-finalen via kvaltävlingar i Kristianstad, Umeå och Stockholm där totalt 31 unga målare deltog.

Resultatet i finalen av Måleri-SM 2014:

1. Anna Selander, 21 år från Göteborg. Lärling på Celander AB i Mölndal
  2. Dennis Olsson, 20 år från Järfälla. Lärling på Larsson Örnmark Målerifirma AB i Stockholm
  3. Emil Eriksson, 18 år från Rättvik. Går på S:t Mikaelsskolan i Mora
  4. Carolina Forssander, 20 år från Vagnhärad. Lärling på Henrik Lindh Måleri AB i Trosa
    Erika Karlberg, 18 år från Mellerud. Går på Magnus Åbergsgymnasiet i Trollhättan
    Jenny Albertsson, 18 år från Töreboda. Går på Kavelbrogymnasiet i Skövde
    Linnea Wallén, 19 år från Huddunge. Går på Praktiska Gymnaiset i Uppsala
    Philip Fredriksson, 18 år från Skara. Går på Kavelbrogymnaiset i Skövde
    Sofia Gumaelius, 21 år från Skövde. Lärling på Magnussons Måleri i Hjo

Finalisterna poängsattes i följande moment:

1. Fri dekorationsmålning
  2. Tapetsering
  3. Målning av snickerier och dörr
  4. Färgnyansering
  5. Bildöverföring och schablonering
  6. Design
  7. Helhet och yrkesprofessionalism
  8. Hastighetstävlingar

­Måleri-SM 2014 arrangerades av Måleribranschens Yrkesnämnd och sponsrades av ANZA och Alcro.

Mer information om tävlingarna och tävlingsdeltagarna finns på www.malare.nu/Tavlingar.

För att erhålla pressbilder och för intervjuer med de tävlande, kontakta:
Helena Björklund, pressansvarig för Måleri-SM 2014, 0709 10 10 43, helena.bjorklund@prat.se

Jonas Fornelius, projektledare för Måleri-SM på Måleribranschens Yrkesnämnd, 070 397 53 07, jonas.fornelius@maleri.se

Måleri-SM arrangeras av Måleribranschens Yrkesnämnd (MYN). MYN är ett samarbete mellan Målaremästarna och Svenska Målareförbundet kring yrkesutbildningsfrågor inom måleribranschen. Måleri-SM avgörs under Yrkes-SM som är en uttagning till den internationella tävlingen World Skills vars syfte är att inspirera unga att söka sig till moderna yrkesutbildningar. Mer information finns på www.malare.nu/Tavlingar.