Anna Selander från Göteborg, Julia Svensson från Östersund och Emil Eriksson från Rättvik till final i Måleri-SM från kvalet i Umeå

Efter en spännande kvaltävling på Noliamässan i Umeå, är tre till unga målare klara för finalen i Måleri-SM 2014. Det var Anna Selander, Julia Svensson och Emil Eriksson som lyckades bäst av de nio deltagarna i SM-kvaltävlingen i Umeå. De kommer att möta varandra plus sex andra unga målartalanger i SM-finalen som avgörs under Yrkes-SM i Umeå den 14-16 maj.

Anna Selander, som jobbar på Celander AB i Göteborg, var den som fick högst totalpoäng efter domarnas noggranna bedömning där bland annat teknik, utförande, helhetsintryck och precision synas och poängsätts. Domarnas sammanfattning av Annas insats, som ledde till en förstaplats i den andra kvaltävlingen i Måleri-SM, var ”en jättestabil insats med högst poäng vid i princip varje delmoment”.

- Det känns väldigt kul samtidigt som jag är nervös inför den nya tävlingen som väntar. Nu är det bara att gå hem och ladda inför den stora finalen, säger Anna Selander.

Sammanlagt kommer 31 unga målartalanger att visa upp sina färdigheter under tre tuffa SM-kvaltävlingar. Stockholm var först ut och nu efter Umeå är det dags för Kristianstad. De tre bästa målarna från varje kvaltävling går vidare till finalen i Måleri-SM som avgörs under Yrkes-SM i Umeå den 14–16 maj.

- Tävlingsdeltagarna i Umeå kämpade in i det sista och deras tävlingsinsatser höll en hög kvalitet. Generellt så har deltagarna i Umeå lagt upp en bra planering och de var väldigt starka på snickerierna och på färgnyanseringen. Det var väldigt spännande att se hur de tävlande målarna tog sig an utmaningarna och förändrade ett rum helt, på kort tid. Det ska bli roligt att följa dem som gick vidare till SM-finalen och få se mer av deras kreativitet och talang, säger Jonas Fornelius, projektledare för Måleri-SM på Måleribranschens Yrkesnämnd.

Resultatet i SM-kvaltävlingen i Umeå:
1.  Vinnaren Anna Selander, 21 år från Göteborg som är lärling på Celander AB i Mölndal, går vidare till finalen i Måleri-SM 2014 och belönas med ett presentkort på resor till ett värde av 2 000 kronor av Alcro samt arbetsredskap för 3 000 kronor från Anza.
2.  Tvåan Julia Svensson, 19 år från Östersund som går på Jämtlands Gymansium Palmcrantz i Östersund, går vidare till finalen i Måleri-SM 2014 och belönas med ett presentkort på sportartiklar till ett värde av 1 000 kronor av Alcro samt arbetsredskap för 2 000 kronor från Anza.
3. Trean Emil Eriksson, 18 år från Rättvik som går på S:t Mikaelsskolan i Mora, går vidare till finalen i Måleri-SM 2014 och får arbetskläder och arbetsredskap från Alcro och Anza.

Måleri-SM arrangeras av Måleribranschens Yrkesnämnd och sponsras av ANZA och Alcro. Tävlingen är öppen för alla som går Byggprogrammet inriktning måleri eller arbetar som lärling på ett måleriföretag och är under 22 år.

De tre SM-kvaltävlingarna 2014 genomförs följande datum:
23-25 januari Stockholm
11-13 februari Umeå
6-8 mars Kristianstad

Mer information om tävlingarna och tävlingsdeltagarna finns på www.malare.nu/Tavlingar.

För att bevaka tävlingen, erhålla pressbilder och för intervjuer med de tävlande, kontakta:
Helena Björklund, pressansvarig för Måleri-SM 2014,
0709 10 10 43, helena.bjorklund@prat.se

Cecilia Holmberg, kommunikatör på Målaremästarna,
0770 93 90 30, cecilia.holmberg@maleri.se

Måleri-SM arrangeras av Måleribranschens Yrkesnämnd (MYN). MYN är ett samarbete mellan Målaremästarna och Svenska Målareförbundet kring yrkesutbildningsfrågor inom måleribranschen. Måleri-SM avgörs under Yrkes-SM som är en uttagning till den internationella tävlingen World Skills vars syfte är att inspirera unga att söka sig till moderna yrkesutbildningar. Mer information finns på www.malare.nu/Tavlingar.