Fyra tjejer till final i Måleri-SM efter kvaltävlingen i Umeå

Nu är de första fyra målartalangerna klara för finalen i Måleri-SM 2016. Efter tre intensiva tävlingsdagar i Umeå står det klart att Laura Silva Mänty, Erica Nilsson, Sara Löwenstein och Elina Salo lyckades bäst av de nio deltagarna i SM-kvaltävlingen. Alla har de nu siktet ställt på SM-finalen i Malmö den 11 till 13 maj 2016.

I Malmö kommer de att möta varandra och ytterligare sex unga talanger i hopp om att få representera Sverige i Måleri-VM 2017, som går av stapeln i Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten.

Laura Silva Mänty var den som fick högst totalpoäng i kvaltävlingen. Domarnas noggranna bedömning baseras bland annat på en poängsättning av helhetsintryck, teknik, utförande och precision.

– Det känns fantastiskt kul att det gick så bra i tävlingen. Jag är faktiskt lite förvånad, eftersom jag inte hade förväntat mig att gå vidare. Nu är det bara att börja ladda med stenhård träning inför den stora finalen i Malmö, säger Laura Silva Mänty.

I två tuffa SM-kvaltävlingar får sammanlagt 23 unga målare tävla mot varandra och visa upp sina talanger. Den 16 mars är det dags för nästa kvaltävling, som denna gång äger rum i Stockholm. De tio bästa målarna från kvaltävlingarna kommer sedan att möta varandra i finalen i Måleri-SM i Malmö. De tre målare som tar medalj i SM-finalen bildar tillsammans Målerilandslaget, där den bästa landslagsmålaren sedan får representera Sverige i Måleri-VM 2017.

– Att tävla i Måleri-SM är tufft, både mentalt och fysiskt. Samtliga tävlande i Umeå har kämpat hårt under de tre tävlingsdagarna. De fyra finalisterna kan nu pusta ut en kort stund, därefter startar deras uppladdning inför SM-finalen, säger Jonas Fornelius, projektledare för Måleri-SM på Måleribranschens Yrkesnämnd.

Resultatet i SM-kvaltävlingen i Umeå:

1. Vinnaren Laura Silva Mänty, 18 år från Uppsala som går på Bolandgymnasiet i Uppsala, går vidare till finalen i Måleri-SM 2016 och belönas med priser från sponsorerna.
2. Erica Nilsson, 18 år från Råneå som går på Strömbackaskolan i Piteå, går vidare till finalen i Måleri-SM 2016 och belönas med priser från sponsorerna.
3. Sara Löwenstein, 20 år från Timrå som är lärling på Sandå Sundsvall AB i Sundsvall, går vidare till finalen i Måleri-SM 2016 och belönas med priser från sponsorerna.
4. Elina Salo, 19 år från Almunge som går på Bolandgymnasiet i Uppsala, går vidare till finalen i Måleri-SM 2016.

Måleri-SM arrangeras av Måleribranschens Yrkesnämnd och sponsras av ANZA och Alcro. Tävlingen är öppen för alla som går Byggprogrammet inriktning måleri eller arbetar som lärling på ett måleriföretag och är under 22 år.

De två SM-kvaltävlingarna 2016 genomförs följande datum:

17-19 februari i Umeå
16-18 mars i Stockholm

Mer information om tävlingarna och tävlingsdeltagarna finns på www.malare.nu/Tavlingar.

För att bevaka tävlingen, erhålla pressbilder och för intervjuer med de tävlande, kontakta:
Annika Sellberg, pressansvarig för Måleri-SM 2016, 0709 71 12 32, annika.sellberg@halvarsson.se

Jonas Fornelius, projektledare för Måleri-SM på Måleribranschens Yrkesnämnd, 070 397 53 07, jonas.fornelius@maleriforetagen.se

Måleri-SM arrangeras av Måleribranschens Yrkesnämnd (MYN). MYN är ett samarbete mellan Måleriföretagen i Sverige och Svenska Målareförbundet kring rekryterings- och yrkesutbildningsfrågor inom måleribranschen. Mer information om MYN finns på www.malare.nu.