Målerilandslaget försvarar de svenska färgerna

Svenska målare håller världsklass, och nu är det dags för ett nytt målerilandslag att visa vad de kan under en tävlingsfylld höst. Landets tre bästa unga målare ska försvara de svenska färgerna i de Nordiska Mästerskapen och de Europeiska Mästerskapen samt tävla mot varandra i en VM-kvaltävling. Målarna Anna Selander från Göteborg, Dennis Olsson från Järfälla och Emil Eriksson från Rättvik förbereder sig just nu inför höstens tuffa drabbningar.

- Tävlingarna ger de unga målarna möjlighet att visa för sig själva och världen vad de går för, säger Jonas Fornelius, projektledare på Måleribranschens Yrkesnämnd.

Under våren 2014 pågick Måleri-SM där Sveriges bästa unga målare gjorde upp om SM-titeln. Anna Selander, 21 år, Dennis Olson, 20 år, och Emil Eriksson, 18 år, tog guld-, silver- respektive bronsmedalj och utgör därmed Sveriges Målerilandslag 2014-2015. Nu börjar höstens tävlingsprogram för de tre målarna. Dennis representerar Sverige i NM i slutet av augusti, Anna tävlar i EM i början av oktober och alla tre målarna möts i en VM-kvaltävling i november för att göra upp om vem som ska representera Sverige i VM i Brasilien 2015.

- De svenska målarna håller hög internationell klass och Sverige har goda chanser till topplaceringar, säger Jonas Fornelius.

Det svenska Målerilandslaget 2014-2015:

Anna Selander, 21 år, Göteborg: tävlar i EM 2-4 oktober i Lille, Frankrike.
Anna Selander arbetar som lärling på Celander AB i Mölndal. Hon tycker att Måleri-SM har gett henne stor erfarenhet av att planera sitt arbete vilket hjälpt henne i yrket:
– Att jag blir nöjd med min insats är det viktigaste, men sen hoppas jag såklart på en bra placering, men det får visa sig. Jag ligger redan i hårdträning tillsammans med min coach, säger Anna Selander.

Dennis Olsson, 20 år, Järfälla: tävlar i NM 27-29 augusti i Stockholm.
Dennis Olsson arbetar till vardags på Larsson Örnmark Målerifirma AB i Stockholm. Han ser fram emot att representera Sverige i NM och tycker att det är mer nervöst nu än inför SM-tävlingarna:
– Nu representerar jag Sverige, i SM tävlade jag för mig själv. Det känns speciellt att få vara med i Målerilandslaget och försvara de svenska färgerna, säger Dennis Olsson.

Emil Eriksson, 18 år, Rättvik: tävlar i VM-kvaltävlingen i november mot Anna och Dennis.
Emil Eriksson, den yngste i landslaget, tog studenten i våras och arbetar på Öhrns Måleri AB i Leksand. När han började resan mot Måleri-SM tidigare i år trodde han inte att det skulle räcka ända till en landslagsplats och han blev därför väldigt glad när hans namn ropades upp som en av de tre bästa i Måleri-SM.
– Jag vet att mina konkurrenter är otroligt bra och det blir tufft att ta mig hela vägen till VM. Jag hoppas på en förstaplats och vet att om jag är i form och gör bra ifrån mig kan det räcka hela vägen, säger Emil Eriksson.

Information om höstens tre tävlingar

Nordiska Mästerskapen: 27-29 augusti, Heron City i Stockholm.
Vartannat år möts Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige i de Nordiska Mästerskapen i måleri. Silvermedaljören vid Måleri-SM 2014, Dennis Olsson från Järfälla som är lärling på Larsson Örnmark Målerifirma AB i Stockholm, representerar Sverige i Måleri-NM 2014.

Europeiska Mästerskapen: 2-4 oktober, Lille i Frankrike.
Vartannat år möts ett antal europeiska länder i de Europeiska Mästerskapen i måleri. Måleri-EM genomförs i samband med EuroSkills. Guldmedaljören vid Måleri-SM 2014, Anna Selander från Göteborg som är lärling på Celander AB i Mölndal, representerar Sverige i Måleri-EM 2014.

VM-kval: november i Stockholm.
Som en del i processen att utse den bästa landslagsmålaren genomför Målerilandslaget en separat VM-kvaltävling. Resultatet vid VM-kvaltävlingen väger tungt då tävlingsledningen beslutar vem som ska få representera Sverige vid nästkommande Måleri-VM.

Läs allt om tävlingarna på www.malare.nu/tavlingar
Porträttbilder på landslagsmålarna finns bifogat.

För att bevaka tävlingarna, erhålla pressbilder och för intervjuer med de tävlande, kontakta:
Peter Hellström, pressansvarig för Målerilandslaget 2014-2015: 070 422 97 50, peter.hellstrom@prat.se

För mer information om tävlingarna, kontakta:
Jonas Fornelius, projektledare på Måleribranschens Yrkesnämnd, 070 397 53 07, jonas.fornelius@maleri.se

Tävlingarna arrangeras av Måleribranschens Yrkesnämnd (MYN). MYN är ett samarbete mellan Målaremästarna och Svenska Målareförbundet kring yrkesutbildningsfrågor inom måleribranschen.