Rättviksbon Emil Eriksson laddar inför Måleri-EM 1-3 december

Emil Eriksson, 21 år från Rättvik, blev i maj utsedd till Sveriges bästa målare när Måleri-SM avgjordes i Malmö. Den 1-3 december tävlar han i Måleri-EM som går av stapeln i Göteborg. Tillsammans med målare från hela Europa ska Emil tävla om att blir Europas bästa målare. Efter EM väntar förhoppningsvis VM i Abu Dhabi.

Vartannat år möts ett antal länder för att tävla i Måleri-EM. Tävlingen avgörs i samband med Yrkes-EM/Euroskills där hundratals ungdomar möts för att tävla i olika yrken. Emil Eriksson, till vardags lärling på Miljönären Måleri AB i Rättvik, ligger nu i slutskedet av sin uppladdning.

-        Jag ligger i hårdträning. Under SM märkte jag hur viktigt det är att vara förberedd och att ha timat arbetet i förväg. Det är så många olika moment som måste falla på plats. Det gäller att hålla penseln rätt i hand och tungan rätt i mun, säger Emil Eriksson.

Vid Måleri-EM tävlar deltagarna i tre dagar i ett antal olika delmoment, exempelvis dekorationsmålning, färgnyansering, tapetsering och bildöverföring. De tävlandes insatser bedömds av en professionell jury utifrån teknik, utförande, helhetsintryck, precision mm.

Var: Svenska Mässan i Göteborg.

När: 1-3 december. Invigning 30 november. Prisutdelning 4 december.

Emil Eriksson blev vid SM uttagen till Målerilandslaget tillsammans med Malin Arkelöw och Nathalie Andersson. Den 19-20 januari tävlar de tre deltagarna om att bli Sveriges representant i Måleri-VM i Abu Dhabi.

För intervjuer med Emil Eriksson eller för att besöka EM på plats, kontakta:

Hannes Hultcrantz, pressansvarig för Målerilandslaget
hannes.hultcrantz@halvarsson.se

För mer information om tävlingen, besök www.malare.nu, eller kontakta:

Jonas Fornelius, projektledare för Måleribranschens tävlingsverksamhet
jonas.fornelius@maleriforetagen.se