Svenska stjärnmålaren satte Sverige på kartan i Brasilien – topplacering och hedersmedalj till Sveriges bästa målare

I natt stod det klart att det blev Frankrike som tog hem guldet i Måleri-VM 2015. 20-åriga stjärnskottet Jenny Albertsson försvarade de svenska färgerna och gjorde en imponerande insats. VM-saldot resulterade både i topplacering och hedersmedalj för Sverige.

En intensiv och utmanande VM-vecka är nu över. Guldet gick till Frankrike, Österrike tog hem silvermedaljen och på tredje plats placerade sig Schweiz. Svenska VM-deltagaren Jenny Albertsson imponerade stort på domarna och kom på sjätte plats. Jenny erhöll även en ”medallion of excellence” – en hedersmedalj som tilldelas deltagare med tillräckligt höga poäng. Finland och Storbritannien delade på fjärdeplatsen, värdnationen Brasilien slutade på femte plats.

– Jag återvänder till Sverige med stolthet och glädje! Att lyckas ta sig in bland topp tio och nu vara världens sjätte bästa målare känns fantastiskt roligt, att dessutom få hedersmedalj är som grädde på moset. VM-uppladdningen tillsammans med Yrkeslandslaget har också varit fantastiskt rolig, det är en ”once-in-a-lifetime”-upplevelse som är svårslagen, säger Jenny Albertsson.

Yrkes-VM pågick mellan den 11 och 16 augusti i São Paulo, Brasilien. Yrkes-VM är världsmästerskapen i yrkesskicklighet för ungdomar under 23 år. Det är en spektakulär tävling och en imponerande uppvisning av olika yrken. Under Yrkes-VM 2015 tävlade över 1200 unga yrkesverksamma från cirka 60 länder. Över 50 olika yrkesgrenar var representerade i tävlingen i år, måleriyrket var en av de grenarna.

– Jag ser fram emot att få välkomna Jenny hem till Sverige igen, hon har gjort en strålande insats i Brasilien, säger Jonas Fornelius, Projektledare för tävlingsverksamheten på Måleribranschens Yrkesnämnd.

Jenny och de övriga VM-hjältarna i Yrkeslandslaget landar på svensk mark igen den 19 augusti. Pressmottagning hålls den 19 augusti klockan 16.00 på Arlanda Sky City, lokal Dreamliner.
För att närvara, osa senast den 19 augusti klockan 13:00 till catharina.hammar@jmw.se.

För mer information om Måleri-VM och måleribranschens tävlingsverksamhet,
kontakta Jonas Fornelius, Projektledare för måleribranschens tävlingsverksamhet. Tel: 070-397 53 07, jonas.fornelius@maleriforetagen.se.

För intervjubokningar eller pressmaterial, kontakta Malin Strandvall, Presskontakt för Målerilandslaget. Tel: 076 -109 05 77, malin.strandvall@halvarsson.se.

För pressbilder, besök:

Om Måleribranschens Yrkesnämnd
Måleribranschens Yrkesnämnd (MYN) är ett samarbete mellan Måleriföretagen i Sverige och Svenska Målareförbundet kring yrkesutbildningsfrågor. MYN arbetar i första hand med rekryterings- och utbildningsfrågor.

För mer information om MYN och Måleri-VM, besök: