Sveriges bästa målare utses i Umeå

Den 14-16 maj i Umeå gör landets nio bästa unga målare upp om vem som är Sveriges bästa målare. Finalen avgörs i samband med Yrkes-SM på Noliamässan. I prispotten finns en plats i målerilandslaget och chansen att få åka till Brasilien och representera Sverige i Måleri-VM 2015.

- De tävlande är tekniskt kunniga och har en stor materialkännedom – samtidigt som de är otroligt kreativa och kan förändra ett helt rum med hjälp av en idé, några liter färg och sina yrkeskunskaper, säger Jonas Fornelius, projektledare för Måleri-SM på Måleribranschens Yrkesnämnd.

Finalisterna har tagit sig vidare till den stora finalen i Måleri-SM från vårens tre tuffa kvaltävlingar i Kristianstad, Umeå och Stockholm. Av 31 duktiga tävlande från hela landet, återstår nu endast nio.

I finalen av Måleri-SM ska de tävlande utföra ett antal moment på kort tid. Några av momenten som ingår är dekorationsmålning, färgnyansering och tapetsering. Insatserna bedöms bland annat på teknik, utförande, helhetsintryck och precision. Alla delmoment synas och poängsätts. För att kamma hem vinsten krävs skicklighet, bra planering och en stor dos av kreativitet.

Allmänhet och media är varmt välkomna att följa den färgsprakande tävlingen på plats. Finalen i Måleri-SM 2014 går av stapeln den 14-16 maj i Umeå i samband med Yrkes-SM.

De nio tävlande i finalen av Måleri-SM den 14-16 maj är:

1. Anna Selander, 21 år från Göteborg. Lärling på Celander AB i Mölndal
  2. Carolina Forssander, 20 år från Vagnhärad. Lärling på Henrik Lindh Måleri AB i Trosa
  3. Dennis Olsson, 20 år från Järfälla. Lärling på Larsson Örnmark Målerifirma AB i Stockholm
  4. Emil Eriksson, 18 år från Rättvik. Går på S:t Mikaelsskolan i Mora
  5. Erika Karlberg, 18 år från Mellerud. Går på Magnus Åbergsgymnasiet i Trollhättan
  6. Jenny Albertsson, 18 år från Töreboda. Går på Kavelbrogymnasiet i Skövde
  7. Linnea Wallén, 19 år från Huddunge. Går på Praktiska Gymnaiset i Uppsala
  8. Philip Fredriksson, 18 år från Skara. Går på Kavelbrogymnasiet i Skövde
  9. Sofia Gumaelius, 21 år från Skövde. Lärling på Magnussons Måleri i Hjo

Temat för Måleri-SM 2014 är ”exotiskt”, ett tema som de tävlande får tolka fritt i sin design. SM-finalen pågår i tre dagar och de tävlande poängsätts i följande moment:

1. Fri dekorationsmålning
  2. Tapetsering
  3. Målning av snickerier och dörr
  4. Färgnyansering
  5. Bildöverföring och schablonering
  6. Design
  7. Helhet och yrkesprofessionalism
  8. Hastighetstävlingar

­Måleri-SM arrangeras av Måleribranschens Yrkesnämnd och sponsras av ANZA och Alcro. Tävlingen är öppen för alla som går Bygg- och Anläggningsprogrammet med inriktning måleri eller arbetar som lärling på ett måleriföretag och är under 22 år.

Mer information om tävlingarna och tävlingsdeltagarna finns på www.malare.nu/Tavlingar.

För att bevaka tävlingen, erhålla pressbilder och för intervjuer med de tävlande, kontakta:
Helena Björklund, pressansvarig för Måleri-SM 2014,
0709 10 10 43, helena.bjorklund@prat.se

Jonas Fornelius, projektledare för Måleri-SM på Måleribranschens Yrkesnämnd,
070 397 53 07, jonas.fornelius@maleri.se

Måleri-SM arrangeras av Måleribranschens Yrkesnämnd (MYN). MYN är ett samarbete mellan Målaremästarna och Svenska Målareförbundet kring yrkesutbildningsfrågor inom måleribranschen. Måleri-SM avgörs under Yrkes-SM som är en uttagning till den internationella tävlingen World Skills vars syfte är att inspirera unga att söka sig till moderna yrkesutbildningar. Mer information finns på www.malare.nu/Tavlingar.