Upp till bevis för Jenny från Töreboda – nu avgörs vem som blir världens bästa målare

Idag går startskottet för Yrkes-VM, WorldSkills Competition. Med i kampen för att försvara de svenska färgerna är 20-åriga Jenny Albertsson från Töreboda. Tävlingsförberedelserna har varit intensiva och målsättningen är att knipa en medalj.

Yrkes-VM pågår mellan den 11 och 16 augusti i São Paulo, Brasilien. Yrkes-VM är världsmästerskapen i yrkesskicklighet för ungdomar under 23 år. Det är en spektakulär tävling och en imponerande uppvisning av olika yrken. Under Yrkes-VM 2015 tävlar över 1200 unga yrkesverksamma från cirka 60 länder. Över 50 olika yrkesgrenar är representerade i tävlingen i år, måleriyrket är en av grenarna.

– Sverige har en oerhört stark tävlingsdeltagare i måleri i år. Jag har haft glädjen att få följa Jennys uppladdning under hela våren, vi är så förberedda som det bara går att bli. Oavsett hur det går i VM bidrar Jenny definitivt till att sätta professionellt måleri på kartan, säger Jonas Fornelius, Projektledare för tävlingsverksamheten på Måleribranschens Yrkesnämnd.

Vinnaren av Måleri-VM måste klara av både rejäl fysisk och mental påfrestning. De olika tävlingsmomenten syftar till att testa egenskaper som snabbhet, noggrannhet, kreativitet samt rent tekniska och erfarenhetsmässiga kunskaper. I Måleri-VM ska de tävlande utföra ett antal moment på kort tid.

Några av momenten som ingår är dekorationsmålning, färgnyansering och tapetsering. Insatserna bedöms bland annat på teknik, utförande, helhetsintryck och precision. Alla delmoment synas och poängsätts av sakkunniga domare. För att kamma hem vinsten krävs skicklighet, bra planering och kreativitet.

– Jag har tränat drygt 20 timmar varje vecka ända sedan jag vann Målerilandslagets VM-kvaltävling i november, så nu är det upp till bevis! Det känns roligt att äntligen vara på plats här i Brasilien och att jag nu ska få visa vad jag går för, säger Jenny Albertsson.

Yrkes-VM arrangeras vartannat år, i samband med tävlingen möts även medlemsländerna, internationella industripartners, myndigheter och utbildningsinstitutioner.

För mer information om Måleri-VM och måleribranschens tävlingsverksamhet, kontakta Jonas Fornelius, Projektledare för måleribranschens tävlingsverksamhet. Tel: 070-397 53 07, jonas.fornelius@maleriforetagen.se.

För uppdateringar från VM, intervjubokningar eller pressmaterial, kontakta Malin Strandvall, Presskontakt för Målerilandslaget. Tel: 076 -109 05 77, malin.strandvall@halvarsson.se.

Kort om WorldSkills
Yrkes-VM – WorldSkills Competition – är världsmästerskapen i yrkesskicklighet för ungdomar under 23 år, där Sverige representeras av Yrkeslandslaget. Det är en spektakulär tävling och uppvisning av olika yrken. Över 1200 unga yrkesverksamma från ca 60 länder tävlar i över 50 olika yrkesgrenar under WorldSkills Competition 2015.

För mer information om WorldSkills, besök:

Yrkeslandslaget är tillbaka i Sverige igen den 19 augusti. Det hålls en pressmottagning 19 augusti klockan 16.00 på Arlanda Sky City, lokal Dreamliner.

För pressbilder, besök:

Om Måleribranschens Yrkesnämnd
Måleribranschens Yrkesnämnd (MYN) är ett samarbete mellan Måleriföretagen i Sverige och Svenska Målareförbundet kring yrkesutbildningsfrågor. MYN arbetar i första hand med rekryterings- och utbildningsfrågor.

För mer information om MYN och Måleri-VM, besök: