Byggavtalet uppsagt

Byggnads har idag sagt upp byggavtalet. Anledningen är frågan om huvudentreprenöransvaret där Sveriges Byggindustrier (BI) och Byggnads står långt ifrån varandra. Bägge parter eftersträvar ordning och reda i branschen och vill komma åt problemet med oseriösa aktörer som fuskar med skatt, arbetsmiljöansvar och kollektivavtal.

Parterna har dock skilda meningar om hur problemen i branschen ska lösas. Enligt BI är det en otänkbar lösning att en arbetsgivare ska kunna hållas ansvarig för andra företags löner i en entreprenadkedja.

Om Byggnads och Sveriges Byggindustrier inte kommer överens innan den 31 mars kan det innebära att konflikt utbryter i byggbranschen.

- Det är bekymmersamt att Byggnads har tagit till dessa åtgärder. Arbetsgivare och fack är ju i grunden eniga om att vi vill, och måste, komma till rätta med de allvarliga problem som finns i byggbranschen - både när det gäller säkerhet och fusk. Men det kräver skärpt lagstiftning vilket är den fråga parterna borde fortsätta driva tillsammans. En eventuell arbetsmarknadskonflikt är däremot inte någon bra lösning på problemet, säger Björn Hellman, vd på Målaremästarna.

För vidare kommentarer, vänligen kontakta vd Björn Hellman på telefon 0770-93 90 15.

Björn Hellman