Inget måleriavtal trots lång förhandling

Tidigare i dag sa Svenska Målareförbundet oväntat upp kollektivtalet och varslade om stridsåtgärder.

- Vi har förhandlat intensivt sedan den 31 januari och vår uppfattning var att vi hade kunnat komma överens säger Björn Hellman, vd för Målaremästarna.

- Att facket nu tar till stridsåtgärder kan vi bara beklaga.

Målaremästarna har sedan förhandlingarna inleddes presenterat 17 konkreta yrkanden. Under slutförhandlingarna har Målaremästarna överlämnat två bud som Målareförbundet förkastat i sin helhet. Målaremästarna valde då att presentera ett rent lönebud. I går, den 7 april, strandade förhandlingarna.

- Vi är förundrade över att Svenska Målareförbundet helt avvisade våra bud som till stor del tillmötesgick deras yrkanden. Enligt vår mening var våra två ursprungliga bud väl avvägda för att tillgodose båda parters ambition att gemensamt modernisera avtalet. Att Målareförbundet inte är intresserade av att ta ett större grepp om kollektivavtalsfrågan och sätta medlemmarnas direkta nytta i fokus är mycket märkligt, säger Björn Hellman.

Om stridsåtgärderna träder i kraft sker det den 17 april 2013 klockan 14.00. De berör ett tjugotal arbetsplatser. Nu kommer Medlingsinstitutet att kopplas in.

- Om det utbryter strejk är det väldigt illa, så här års anställer vi mycket personal eftersom säsongen drar igång. Att facket väljer att lägga ett strejkvarsel är därför direkt oansvarigt. Vår förhoppning är att medlarna snabbt ska kunna hjälpa oss med att hitta en lösning.

För mer information kontakta Björn Hellman, vd Målaremästarna, tel: 070-934 90 15

Den som vill läsa våra bud kan hämta dem på följande länkar.

Bud 2 (3 april)

Bud 1 (2 april)

Våra 17 yrkanden

Mer information om måleriavtalet och Målaremästarnas bud i sin helhet finns på också www.maleri.se

För vidare kommentarer, vänligen kontakta vd Björn Hellman på telefon 070--934 90 15.

- Vi har förhandlat intensivt sedan den 31 januari och vår uppfattning var att vi hade kunnat komma överens.
Björn Hellman, vd för Målaremästarna
- Om det utbryter strejk är det väldigt illa, så här års anställer vi mycket personal eftersom säsongen drar igång. Att facket väljer att lägga ett strejkvarsel är därför direkt oansvarigt. Vår förhoppning är att medlarna snabbt ska kunna hjälpa oss med att hitta en lösning.
Björn Hellman, vd för Målaremästarna
- Vi är förundrade över att Svenska Målareförbundet helt avvisade våra bud som till stor del tillmötesgick deras yrkanden. Enligt vår mening var våra två ursprungliga bud väl avvägda för att tillgodose båda parters ambition att gemensamt modernisera avtalet. Att Målareförbundet inte är intresserade av att ta ett större grepp om kollektivavtalsfrågan och sätta medlemmarnas direkta nytta i fokus är mycket märkligt.