Malmömässan bygger ut sin konferensavdelning

Redan efter första verksamhetsåret kommer Malmömässan byggas ut. En ny attraktiv konferens- och kongressavdelning för 1 800 personer kommer att stå klar under våren 2014. Detta tack vare ett lyckat premiärår med fullspäckat program och fortsatt stor efterfrågan från både nationellt och internationellt håll.

Med sitt unika läge endast 11 minuter från Skandinaviens ledande internationella flygplats, Kastrup och med 7 minuter till Malmö Central har Malmömässan med närliggande Malmö Arena blivit ett självklart val för arrangemang där tillgänglighet och flexibilitet är avgörande.

Malmömässan. Foto: Björn Forsberg

Malmö har på kort tid blivit en populär mötesplats för nationella och internationella möten, event och kongresser. Malmömässan som redan idag har en stor konferensvåning ser behovet av fler och större konferensrum i direkt anslutning till de stora utställningsytorna. Med den nya konferens- och kongressavdelningen, som byggs i den södra delen av den befintliga mässhallen, utökar Malmömässan sin konferenskapacitet med 1 800 personer till totalt 2 700.

– Efter utbyggnationen av Malmömässan kommer vi kunna ta emot större möten och genomföra flera samtida arrangemang. Vi kommer att kunna erbjuda möjligheten att kombinera fullskaliga och flexibla konferenslokaler med nästan obegränsad utställningsyta och restaurangkapacitet, vilket är unikt, säger Lasse Larsson, vd Malmömässan.

Två av Malmömässans kunder, som redan bokat sina arrangemang i den nya konferens- och kongressavdelningen, är positiva till utbyggnationen.

– Vårt val föll på Malmömässan för deras nya fina och ändamålsenliga lokaler. Med god insikt vad ett större arrangemang kräver har Nya Malmömässan lyckats bygga ett hus som uppfyller våra krav med råge, säger Charlotta Ekheim, Malmö Kongressbyrå, projektledare för XVI Svenska Kardiovaskulära Vårmötet.

– Våra 3 000 deltagare kommer från hela landet och ställer höga krav på konferensen. För oss är Malmömässan det självklara valet tack vare oslagbar logistik och flexibilitet, vilket nu ytterligare förstärks med tillbyggnaden, säger Lennart Hansson, Sveriges Kommuner och Landsting, ordförande i projektgruppen för KOMMEK.

Utbyggnationen av Malmömässans nya konferensavdelning startar direkt efter Eurovision Song Contest-finalen och beräknas vara klart under våren 2014.

Lasse Larsson, vd, Malmömässan, 070-515 50 60, lasse.larsson@artexis.se
Andreas Lilja, säljansvarig, 070-815 26 26, andreas.lilja@artexis.se

Artexis Nordic ingår i ett av Europas största mässbolag Artexis Group och arrangerar ett 20-tal egna mässor årligen i två av Sveriges ledande mötesplatser - Malmömässan och Kistamässan. Nya Malmömässan i Hyllie i närheten av Malmö Arena, har en anläggning om 20 000 kvadratmeter och är i första hand avsedd för mässor och kongresser, men lämpar sig även för arrangemang som kräver större inomhusytor. Kistamässan, placerad i hjärtat av företagsexpansiva Kista Science City i Stockholm, har sedan starten 2008 etablerat sig som en modern mötesplats för mässor och externa evenemang med en anläggning om totalt 15 000 kvadratmeter. Läs mer om Artexis.