MalmöMässans nya kongresscenter invigd

Report this content

Redan efter två års verksamhet expanderar MalmöMässan för att möta behoven från mötes- och evenemangsindustrin. I tisdags (9 september) invigdes det nya kongresscentret med attraktiva konferenslokaler, som rymmer åtta stora mötesrum, backstageområde för arrangörer och en kongressal för upp till 1 500 personer.

Med det nya kongresscentret ökar den totala kapaciteten från 750 platser till sammanlagt 2 550 platser. Alla väggar i nya mötesrummen är flexibla och storleken och planlösningen kan ändras beroende på kundens behov, utan att påverka kvaliteten. Detta i kombination med 11 000 m2 utställningsyta ger detta arrangörerna unika möjligheter att skapa arrangemang som inte är möjliga på traditionella konferenshotell och kongresscenter. Under 2015 står dessutom två stora hotell klart inom gångavstånd från Malmömässan, vilket blir ett bra komplement till hotellen i Malmöcentrum.

– Med den här utbyggnaden av MalmöMässan kommer vi att kunna ta emot större möten och genomföra flera samtida arrangemang. Vi kommer att erbjuda möjlighet att kombinera ett brett utbud av flexibla mötesrum med 11 000 m2 utställningsyta och restaurangkapacitet med upp till 5 000 gäster, vilket är unikt, säger Lasse Larsson, VD MalmöMässan.

Två av Malmömässans kunder, som redan har bokat sina arrangemang i den nya konferens-och kongressavdelning, är positiva till utbyggnaden.

– Vi valde Malmömässan för deras nya, fina och ändamålsenliga lokaler, samt deras förståelse för vilka krav det ställs på ett stort evenemang. Nya Malmömässan har lyckats bygga en anläggning, som uppfyller våra krav med breda marginaler, säger Charlotta Ekheim, Malmö Convention Bureau, projektledare XVI Svenska Kardiovaskulära Vårmötet.

– Våra 3 000 deltagare kommer från hela landet och ställer höga krav på konferensen. För oss har MalmöMässan var det självklara valet tack vare oslagbar logistik och flexibilitet, som nu förstärks ytterligare med utbyggnaden, säger Lennart Hansson, ordförande i projektgruppen för KOMMEK.

För ytterligare information, kontakta:

Lasse Larsson, vd, Malmömässan, 070-515 50 60, lasse.larsson@artexis.se
Andreas Lilja, säljare, 070-815 26 26, andreas.lilja@artexis.se

Om MalmöMässan
Med sitt unika läge bara 10 minuter från Skandinaviens ledande internationella flygplats, Kastrup (CPH) och bara sju minuter till Malmö centralstation, har Malmömässan med närliggande Malmö Arena blivit ett självklart val för stora evenemang, där tillgänglighet och flexibilitet är viktiga faktorer. Arenorna har tillsammans agerat värd för evenemang som Eurovision Song Contest och Nordic Forum med 15 000 deltagare.

Malmö har snabbt blivit en populär destination för nationella och internationella möten, evenemang och konferenser. MalmöMässan som redan har en stor konferensvåning ser ett behov av fler och större mötesrum som ligger i anslutning till de stora utställningsytorna. Med de nya mötesfaciliteterna, kommer MalmöMässan att utöka sin konferenskapacitet med 1 800 personer till totalt 2 700.

Om Artexis
Artexis Nordic ingår i ett av Europas största mässbolag Artexis Group och arrangerar ett 20-tal egna mässor årligen i två av Sveriges ledande mötesplatser - Malmömässan och Kistamässan. Nya Malmömässan i Hyllie i närheten av Malmö Arena, har en anläggning om 20 000 kvadratmeter och är i första hand avsedd för mässor och kongresser, men lämpar sig även för arrangemang som kräver större inomhusytor. Kistamässan, placerad i hjärtat av företagsexpansiva Kista Science City i Stockholm, har sedan starten 2008 etablerat sig som en modern mötesplats för mässor och externa evenemang med en anläggning om totalt 15 000 kvadratmeter. Läs mer om Artexis.

Taggar: