Mandator och Journalistgruppen gör Barncancerfondens portal Teknik och innehåll i ett paket - Vi vill förbättra kommunikationen med alla våra intressenter: forskare, cancersjuka barn, anhöriga och givare. En heltäckande lösning kräver att man förstår både tekniken och hur man kommunicerar med så olika målgrupper. Därför har vi valt att samarbeta med Mandator och Journalistgruppen, säger Thomas Luttropp, generalsekreterare för Barncancerfonden. Trenden är solklar: IT-företag går ihop med kommunikations- och medieföretag. Idén är att kunna erbjuda Internetlösningar där en och samma leverantör står för hela paketet från teknisk infrastruktur och programmering till målgruppsanalys, text och layout. I december köpte IT-företaget Mandator kommunikationsföretaget Journalistgruppen. Sedan dess har flera fusioner på samma tema uppmärksammats - amerikanska jättarna America Online och Time Warner är bara ett exempel. Mandator och Journalistgruppen kan nu presentera sitt första större gemensamma uppdrag. Tillsammans kommer de att bygga Barncancerfondens nya portal - en interaktiv webbplats som riktar sig till många olika målgrupper: forskare, cancersjuka barn, deras anhöriga, givare, media med flera. Här ska sjuka barn kunna chatta med varandra och utbyta erfarenheter, forskare hitta de senaste rapporterna och givare få aktuell information om vad deras gåvor används till eller kunna skänka en slant direkt via Internet. - Styrkan är att innehållet nu kan få styra från början och tekniken skräddarsys direkt efter behov, säger Anders Lugn, VD för Journalistgruppen. Mandators koncernchef Niklas Flyborg är också nöjd. - Det här är ett tydligt bevis på att vår strategi bakom köpet av Journalistgruppen var riktig. Vi har lyckats med syftet att utöka vår kompetens och ge våra kunder mervärde och synergieffekter, säger Niklas Flyborg. För mer information: Niklas Flyborg, VD/koncernchef Mandator, Tel 08-402 31 00, 070-594 96 78 Frank Lilja, regionchef, kundansvarig Mandator Tel: 08-402 31 00, 0709-84 06 96 www.mandator.se Anders Lugn, VD Journalistgruppen, Tel 08-610 20 00, 070-608 87 80 Ellinor Bollman, marknadschef, kundansvarig Journalistgruppen Tel: 08-610 20 36, 070-347 37 14 www.journalistgruppen.se Mandator med drygt 1 200 sysselsatta medarbetare och 36 kontor är ett av Nordens största Internet- och IT-företag. Vi har en kompetensbredd som täcker såväl produktnära som processtyrande och affärsstödjande IT. Våra kunder är större kända företag och organisationer. Mandator är en obunden leverantör av kvalificerade IT-lösningar. Mandatoraktien är noterad på Stockholms Fondbörs O-lista. Journalistgruppen är en av Sveriges ledande kommunikationsbyråer med ett 70-tal rådgivare, projektledare, skribenter, webbexperter och grafiska formgivare. Vår styrka är att kunna hantera stora informationsmängder, välja rätt kanaler och se till att budskapen når rätt målgrupper. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/21/20000121BIT00170/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/21/20000121BIT00170/bit0002.pdf