Ny undersökning: Svenska folket positiva till en samtyckeslagstiftning

Report this content

FATTA har undersökt svenska folkets syn på samtycke. Resultatet överraskar. Undersökningen, som släpps idag, visar att 79% ställer sig positiva till en lagstiftning och kunskaperna om begreppet är större än väntat.

87% av svenskarna har hört talas om begreppet samtycke, och 80% känner att de vet vad begreppet innebär. Endast 9% uppger att de inte hört talas om begreppet tidigare. Att kännedomen om begreppet är hög, tyder på att senaste årens diskussioner har gjort avtryck. Frågan om en samtyckeslagstiftning har tagit plats i samhällsdebatten – och en av de drivande aktörerna är FATTA.

Medlemsföreningen FATTA arbetar för sexuellt samtycke i praktik och lagstiftning. Rörelsen startade 2013 och har sedan dess blivit ambassadör för en samtyckeslagstiftning. Initiativtagaren Ida Östensson ser en stor förändring sedan 2013:

– Att 79% procent anger att de ställer sig positiva till en lagstiftning som kräver samtycke vid sex är otroligt stort. Antingen har vår envisa opinionsbildning verkligen gett resultat eller så är det inte svårare än att svenska folkets värderingar ligger ett steg före lagstiftningen, säger Ida Östensson, som i dagarna lämnade föreningens styrelse för att ge plats åt nya, engagerade ledamöter.

Den sexualbrottsutredning som justitiedepartementet arbetat med sedan 2014 presenterades i höstas, och förslaget har precis varit ute på remiss. Ett av de tydligaste budskapen i utredningen är att samtyckeslagen ska bli tydligare.

– Det har visat sig att det finns ett stort behov av en ny syn på personlig sexuell integritet och självbestämmande. Siffrorna i undersökningen är positiva och visar på det genomslag som Ida Östensson och FATTA har haft! Tack vare FATTA och alla som har drivit på för frågan är vi nu här och det är historiskt. I år lägger regeringen fram en proposition om ny samtyckeslagstiftning säger FATTA:s nytillträdda ordförande Elin Sundin.

Undersökningen har genomförts i samarbete med undersökningsföretaget Insight Distillery och baseras på 1000 intervjuer genomförda hos Nordstats webomnibus.

– Nu vet vi att folket är med oss. Nu är det upp till våra beslutsfattare att besluta om en modern lagstiftning. Och självfallet att få folk att respektera varandra och inse att sex utan samtycke inte är sex, utan ett övergrepp, oavsett vilken lagstiftningen blir. Vi kör tills alla Fattat! avslutar Ida Östensson och Elin Sundin.

Elin Sundin
Mail: ordforande@fatta.nu
Mobil: 076-1229208 eller

Ida Östensson
Mail: ida@makeequal.se
Mobil: 070-5440798

Fatta är en ideell medlemsförening som kämpar mot sexuellt våld och för samtycke i praktik och lagstiftning. Fatta är sprungen ur en frustration över hur samhället och rättssystemet ser ut idag. Fatta vill förändra den rådande sexualbrottslagstiftningen och införa en samtyckesreglering och oaktsamhetsbrott som tydliggör att sex handlar om samtycke.

Taggar: