Hund på jobbet – visst funkar det!

Vi människor mår bra av att umgås med djur, det vet vi sedan länge. Nu finns även forskning som visar att arbetsplatser där det finns djur är bra för de anställda, som bl a Veckans Affärer skrev om för en tid sedan. Ren och skär personalvård om man kan ta med sig hunden, med andra ord.

Det funkar såklart inte på vilken arbetsplats som helst, men med kreativitet och god vilja från såväl arbetsgivare som anställda går det att hitta lösningar. Hos Agria djurförsäkringar har nästan alla ett eller flera djur; djurintresset är nästan ett villkor för att få anställning. Och då får man ju ordna så att medarbetarna kan ta med sig hunden till jobbet (andra djur är lite knepigare).

- Vi ser stora fördelar med att våra medarbetare kan ta med sig hundarna till jobbet, förutom att det ger en positiv känsla av att hunden har det bra under dagen, så kommer man ut på en skön lunchpromenad, säger Patrik Olsson, affärsområdeschef smådjur, Agria Djurförsäkring.

På försäkringsbolagets huvudkontor är hundar inte tillåtna, så för några år sedan byggde man ett särskilt hundkontor i närheten. Intresset var stort och lokalerna blev snabbt för små, så nu har man byggt om och byggt ut så här finns ett 40-tal platser. I veckan arrangerades en festlig nyinvigning med glögg, bandklippning och rundvandring. Hundägarna sitter här och jobbar på ett löpande schema och hjälps åt med promenader och tillsyn.

Här är nästan knäpptyst och det beror inte på att många just den här dagen är på väg till hundutställning i Helsingfors.

- Nej, även om det är fullsatt här så är det tyst, intygar kommunikationsansvarig Pernilla Melander. Det skulle ju inte funka om några hundar satt och skällde eller ylade! De får helt enkelt lära sig att det här är en arbetsplats och här håller man sig till reglerna.

Text och foto: Lena Heimlén

Länkar:

Manimalis sponsras av: Agria Djurförsäkring, AniCura, Ceva Animal Health AB, Doggy AB, Evidensia djursjukvård, Imazo AB, Royal Canin, Sveland djurförsäkringar, Svenska Kennelklubben och Zoobranschens Riksförbund ZOORF

Citat

Patrik Olsson, affärsområdeschef smådjur, Agria Djurförsäkring