Sällskapsdjur – en vedertagen hälsokur

Torsdagen den 21 september arrangerar Manimalis en spännande konferens med många intressanta föreläsningar, presentationer och uppvisningar.

En unik möjlighet för alla som arbetar med och för djurassisterad terapi i olika former inom vård och omsorg, för alla som skulle vilja arbeta tillsammans med sin hund inom omsorgen, för alla som är intresserade av att veta på vilket sätt djur är rena hälsokuren – kort sagt, en dag för dig som är nyfiken på djurassisterade interventioner i såväl teori som praktik.

Plats: Bygget fest & konferens, Norrlandsgatan 11 i Stockholm.
Tid: torsdag 21 september kl 10.00 – 16.00
Pris: 950 kronor exkl moms. Kaffe och lunch ingår.

• Forskarteamet från Karolinska Institutet ger en dagsfärsk rapport om forskningen kring vaccin mot pälsdjursallergi.
  • Stress och livsstil – påverkas hundar och deras ägare olika? Information om ett nystartat forskningsprojekt under ledning av Per Jensen.
  • Att arbeta tillsammans med djur – ett fackligt perspektiv, presenterat av Kommunal.
  • Professor Agnes Wold berättar om allergi mot djur; myter och sanningar i dåtid och nutid.
  • Dessutom kommer Barbro Westerholm (L), som under sin politiska karriär drivit frågor om människors behov av sällskapsdjur.

Dagen bjuder även på ett flertal praktiska demonstrationer och berättelser ur vardagen för bland andra terapihundarna Vilja och Bubblan som jobbar i Älvsjö kommun med barn och ungdomar. Moltas och hans ägare/förare som arbetar inom hemsjukvården på Astrid Lindgrens barnsjukhus. Sara Karlberg från Svenska Terapihundskolan samt representanter för ”världens gladaste arbetsplats”: Hundpatrullen på Ekerö.

Dagen avslutas med en presentation av Manimalisrapporten 2017, en efterlängtad rapport med statistik, forskning och fakta kring sällskapsdjurens betydelse för människan och samhället.

Anmäl dig redan idag! Antalet platser är begränsat, så principen ”först till kvarn” gäller. Länk till anmälan: https://delegia.com/app/netattm/attendee/page/60979

VARMT VÄLKOMMEN!

Manimalis sponsras av: Agria Djurförsäkring, AniCura, Ceva Animal Health AB, Doggy AB, Evidensia djursjukvård, Imazo AB, Royal Canin, Sveland djurförsäkringar, Svenska Kennelklubben och Zoobranschens Riksförbund ZOORF