Alarmerande nedgång i transport- och kommunikationsbranschen

Arbetsgivarna inom transport- och kommunikationsbranschen räknar med en kraftig nedgång i sysselsättningstrenden även under nästa kvartal. Sysselsättningen är -28 procent och är därmed branschens svagaste jobbprognos på sex år. Krisen slår mycket hårt även inom tillverkningsindustrin samt detaljhandeln. Detta visar Manpower Arbetsmarknadsbarometer, ett av världens mest ansedda analysverktyg för arbetsmarknaden som använts internationellt under mer än fyrtiofem år.

Sysselsättningstrenden (se fotnot) för transport- och kommunikationsbranschen inför det andra kvartalet är -28 procent. Det innebär en minskning med hela 34 procentenheter jämfört med föregående kvartal och 39 procentenheter jämfört med samma period förra året. Sysselsättnings-trenden för Sverige som helhet är -5 procent, vilket är tio procentenheter lägre än förra kvartalet och sexton procentenheter lägre än samma tidpunkt förra året.

- Jag är tyvärr inte förvånad, säger Peter Jeppsson, vd för TransportGruppen. Det är tufft nu och utvecklingen i branschen de närmaste månaderna är strakt beroende av hur det går i andra branscher. Ju mindre konsumtion i samhället, desto färre transporter.

- Raset inom transport- och kommunikationssektorn är dramatiskt. Det bekräftar det kritiska läget på arbetsmarknaden och vi ser även att krisen eskalerar under det andra kvartalet. De som vågar gasa och satsa på olika flexibla lösningar kan bli morgondagens vinnare i branschen, säger Peter Lundahl, VD för Manpower Sverige.

Investerar i ny teknik
Samtliga tio undersökta branscher rapporterar kraftiga nedgångar i sysselsättningen där transport- och kommunikationsbranschen lämnat den i särklass svagaste prognosen jämfört med förra kvartalet och jämfört med samma period förra året.

- Positivt är dock att vissa delbranscher såsom kollektivtrafiken växer. Vi får också signaler på att flera transportföretag passar på att rusta sig i lågkonjunkturen genom att utbilda personal och investera i ny teknik, fortsätter Peter Jeppsson, vd för TransportGruppen.

Även tillverkningsindustrin med -13 procent störtdyker både jämfört med förra kvartalet (ned 15 procentenheter) och jämfört med samma period förra året (ned 36 procentenheter). Den starkaste sysselsättningsprognosen står arbetsgivarna inom energisektorn för (+3 procent), vilket dock är ett mycket svagt resultat jämfört med de två senaste årens toppnivåer.

Västra Götalands län mest drabbat

Samtliga fem svenska regioner minskar sysselsättningsplanerna rejält. Värst är det i Västra Götalands län med en sysselsättningstrend på -18 procent, en minskning med 22 procent på kvartalsbasis. Även arbetsgivarna i övriga Götaland samt norra och mellersta Sverige räknar med en dramatisk minskning av antalet jobb. I Stockholms och Uppsala län samt Skåne finns trots allt visst hopp på arbetsmarknaden; sysselsättningstrenden är försiktigt optimistiska +8 procent respektive + 4 procent.

USA:s lägsta jobbprognos på 25 år
Av de 33 länder som ingår i undersökningen rapporteras en positiv sysselsättningstrend från 13länder inför den kommande tremånadersperioden. Jämfört med förra året har dock samtliga länder lämnat betydligt svagare jobbplaner, och 23 av dem lämnar sina svagaste sedan undersökningen infördes i respektive land.

I USA fortsätter efterfrågan på arbetskraft att minska kraftigt (sysselsättningstrenden ned 11 procentenheter), och de amerikanska arbetsgivarna lämnar de svagaste sysselsättningsplanerna sedan 1982.

Singapore, Irland, Spanien, Nya Zeeland, Taiwan, Italien och Storbritannien har lämnat de svagaste prognoserna globalt medan de starkaste återfinns i Indien, Sydafrika, Colombia, Peru, Polen, Kina och Holland.