Visst hopp trots svag jobbprognos

De svenska arbetsgivarna räknar med att sysselsättningsraset eskalerar under nästa kvartal. Krisen slår rakt igenom alla regioner och branscher men tillverkningsindustrin och transport- och kommunikationsbranschen drabbas i särklass hårdast. Som kontrast är arbetsgivarna i stockholmsregionen samt Skåne optimistiska medan Västra Götalands län backar kraftigt. I USA är efterfrågan på arbetskraft den lägsta på över 25 år och Tyskland, Frankrike och Norge spår också rejäla neddragningar. Detta visar Manpower Arbetsmarknadsbarometer, ett av världens mest ansedda analysverktyg för arbetsmarknaden som använts internationellt under mer än fyrtiofem år.

Sysselsättningstrenden för Sverige som helhet är den i särklass lägsta sedan undersökningen infördes för sex år sedan (- 5 procent), vilket är tio procentenheter lägre än förra kvartalet och hela 14 procentenheter lägre än samma tidpunkt förra året.

- Resultatet inför det andra kvartalet bekräftar det kritiska läget på den svenska arbetsmarknaden. Vi ser också att krisen eskalerar under det andra kvartalet. Företagen måste våga gasa och satsa på olika typer av flexibla lösningar som ett sätt att hålla nere kostnaderna, säger Peter Lundahl, VD för Manpower Sverige.

Platt fall för tillverkningsindustrin
Samtliga tio undersökta branscher rapporterar kraftiga nedgångar i sysselsättningen. Transport- och kommunikationsbranschen lämnar med -28 procent den i särklass svagaste prognosen. Även tillverkningsindustrin med -13 procent störtdyker både jämfört med förra kvartalet (ned 15 procentenheter) och jämfört med samma period förra året (ned 36 procentenheter). Den starkaste sysselsättningsprognosen står arbetsgivarna inom energisektorn för (+3 procent), vilket dock är ett mycket svagt resultat jämfört med de två senast årens toppnivåer.

Västra Götalands län mest drabbat

Samtliga fem svenska regioner minskar sysselsättningsplanerna rejält. Värst är det i Västra Götalands län med en sysselsättningstrend på -18 procent, en minskning med 22 procent på kvartalsbasis. Även arbetsgivarna i övriga Götaland samt norra och mellersta Sverige räknar med en dramatisk minskning av antalet jobb. I Stockholms och Uppsala län samt Skåne finns trots allt visst hopp på arbetsmarknaden; sysselsättningstrenden är försiktigt optimistiska +8 procent respektive + 4 procent.

- Vi ser tydliga kontraster mellan regionernas jobbplaner. Stockholmsregion och Skåne visar på viss optimism medan arbetsgivarna i Västra Götalands län ser mycket dystert på sysselsättningen inför nästa kvartal, fortsätter Peter Lundahl, VD för Manpower Sverige.

USA:s lägsta jobbprognos på 25 år
Av de 33 länder som ingår i undersökningen rapporteras en positiv sysselsättningstrend från 13 länder inför den kommande tremånadersperioden. Jämfört med förra året har dock samtliga länder lämnat betydligt svagare jobbplaner, och 23 av dem lämnar sina svagaste sedan undersökningen infördes i respektive land.

I USA fortsätter efterfrågan på arbetskraft att minska kraftigt (sysselsättningstrenden ned 11 procentenheter), och de amerikanska arbetsgivarna lämnar de svagaste sysselsättningsplanerna sedan 1982.

Singapore, Irland, Spanien, Nya Zeeland, Taiwan, Italien och Storbritannien har lämnat de svagaste prognoserna globalt medan de starkaste återfinns i Indien, Sydafrika, Colombia, Peru, Polen, Kina och Holland.

Fotnot: Sysselsättningstrenden definieras som det antal arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus det antal som tror att den minskar. Under det första kvartalet förväntar sig nio procent av de svenska arbetsgivarna att öka antalet anställda, nio procent förväntar sig att minska arbetsstyrkan medan majoriteten (80 procent) förutser en oförändrad sysselsättning.