Astrid Lindgrens Värld utvecklar maten i parken med ny leverantör

Report this content

Ett av Sveriges starkaste varumärken står numera på Mårdskog & Lindkvist Matgrossistens kundlista.
I dagarna gick den första leveransen av råvaror till Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby.
– Vi ställer höga krav på våra leverantörer, det gäller inte minst maten som är en viktig del av upplevelsen i parken, säger Joacim Johansson, vd för Astrid Lindgrens Värld.

Astrid Lindgrens Värld är inte bara en prestigekund, det blir också ett stort uppdrag för Mårdskog & Lindkvist Matgrossisten. Sagoparken i Vimmerby närmar sig 500 000 besökare årligen och en stor del av dem vill också äta när de är på besök.
– För tio år sedan togs ett strategiskt beslut kring maten i parken. Det skulle vara något mer än att mätta magen. Vi bestämde oss helt enkelt för att maten skulle bli en del av upplevelsen, förklarar Joacim Johansson.

Beslutet innebar att man i möjligaste mån satsade på hemlagade rätter med koppling till Astrid Lindgrens böcker, gjorda på bra råvaror och gärna närproducerade. Med facit i hand har satsningen slagit väl ut. Utslaget per besökare äter varje gäst i parken för mer pengar i dag än innan beslutet fattades.

Satsningen på mat innebar att man rensade ut snabbmat som hamburgare, kebab och pommes frites. På restaurangernas menyer står det i stället köttbullar, kroppkaka, raggmunk, pannkakor, lax och sallader. Läsk erbjuds, men urvalet är sockerdricka, hallon- och smultronsoda – ”lemonader” som är tidstypiska med Astrid Lindgrens berättelser.
– Vi har försökt koppla vår meny och vårt utbud till det som finns på matborden i Astrids böcker. Med det som mål finns också en del utmaningar. I böckerna finns varken sallader eller vegetariskt, men det är något vi erbjuder.

Joacim säger att Astrid Lindgrens Världs ”matresa” har fått en bra början, men den är definitivt inte färdig.
– Vi ser det som oerhört värdefullt att få samarbeta med Mårdskog & Lindkvist Matgrossisten. Deras kunskap och erfarenheter är givetvis en viktig del av den leverans vi får. Vi vill bli ännu bättre på det vi gör och därför tror vi mycket på att jobba tillsammans med våra leverantörer. Mårdskog satsar exempelvis mycket på närproducerat och det ligger helt i linje med vad vi vill.

Den mesta maten tillagas på plats i parkens restauranger. Raggmunk och pannkakor kan köpas färdiga, men på Astrid Lindgrens Värld görs de från grunden utifrån egna recept. Det blir bäst så, tycker man. Även när det gäller detaljer och smaksättare som exempelvis lingonsylten. Den är ”parkkokt”, som Joacim uttrycker det.
– Undantaget är köttbullar, där volymerna är så stora att vi helt enkelt inte har möjlighet att hantera tillagningen på ett effektivt sätt i våra kök. Med Mårdskogs hjälp har vi inlett ett samarbete med Bjursunds Slakteri i Valdemarsvik. De kommer att steka köttbullarna utifrån vårt recept. Våra kockar har redan varit på plats och tillsammans säkerställs att vi får precis sådana köttbullar vi vill ha. I sommar kommer vi att servera ut ungefär tolv ton köttbullar, berättar Joacim Johansson.

Mer information:

Lars-Göran Hall, marknadschef, Mårdskog & Lindkvist Matgrossisten, 070–342 86 42.
Joacim Johansson, vd, Astrid Lindgrens Värld, 070-002 28 01.

Mårdskog & Lindkvist Matgrossisten är den lokala leverantören i Sydsverige. Vi har kontor och lager i Jönköping, Norrköping och Kalmar och i sortimentet finns ca 8 000 artiklar och några tusen till kan vi leverera om vi bara får några dagar på oss. Närhet till kunderna ger hög servicenivå och korta transporter, vilket ligger helt i linje med vår miljöpolicy. Sedan februari 2016 är vi EU-ekologiskt certifierade.