Fredrik Eriksson från Kalmar Kött & Bar lagar bäst burgare!

Report this content

Det blev kocken Fredrik Eriksson från Kalmar Kött & Bar som vann tävlingen Goda Kocken som avgjordes under mässan Goda Smaker under tisdagen.
– Det trodde jag aldrig, har ju aldrig tävlat tidigare, sa den lycklige vinnaren.

Mat- och dryckesmässan Goda Smaker arrangeras av Mårdskog & Lindkvist Matgrossisten och här visas de senaste trenderna inom restaurangbranschen. I år fanns fler utställare än någonsin – drygt 140 företag var på plats på Elmia i Jönköping.

Ett pulshöjande inslag på mässan är matlagningstävlingen Den Goda Kocken som sker live på scenen. I år var temat burgare och de tävlande fick laga en vegetarisk burgare samt en ”vanlig” burgare. Juryn leddes av välmeriterade kocken Alexandra Zazzi och utsåg Fredrik Eriksson till vinnare i den prestigefyllda tävlingen.

- Alla höll en väldigt hög nivå trots att det var begränsat med tid. Den som lyckades bäst levererade ett suveränt resultat med välbehandlade råvaror i personlig stil, förklarade Alexandra Zazzi.

En nyhet för året var öltävlingen Den Goda Bryggaren. Här korade en sakkunnig jury de bästa närproducerade ölen i fem olika kategorier (lager, ale, IPA, stout och smaksatt öl). – Det är en spännande utveckling som har skett på senare år med det stora uppsvinget för småskalig ölproduktion och det känns bra att lyfta fram duktiga ölbryggare i den här regionen, förklarar Jan Jonsheim, marknadschef på Mårdskog & Lindkvist Matgrossisten.

De fem guld-utmärkelserna i Den Goda Bryggaren tillföll:
Lager: Folkes Lager, Centralbryggeriet
Ale: Nääs Pale Ale, Nääs Gårdsbryggeri
IPA: Lata Dagar, Ängöl
Stout: Folkes tjocke stout, Centralbryggeriet
Smaksatt öl: Björk Saison, Eskilstuna Ölkultur

För mer information:
Jan Jonsheim
jan.jonsheim@mardskog.se

Mårdskog & Lindkvist – Matgrossisten är den lokala leverantören i Sydsverige. Vi har kontor och lager i Jönköping, Norrköping och Kalmar och i sortimentet finns ca 8 000 artiklar och några tusen till kan vi leverera om vi bara får några dagar på oss. Närhet till kunderna ger hög servicenivå och korta transporter, vilket ligger helt i linje med vår miljöpolicy. Sedan februari 2016 är vi EU-ekologiskt certifierade.

Taggar: