Årets vinnare utsedda av Marknadsföreningen i Göteborg

Idag utsåg Marknadsföreningen i Göteborg (MiG) de tre aktörer som gjort de starkaste insatserna inom marknadsföring, kommunikation och försäljning under det gångna året. Vinnarna är Felix Kjellberg, YouTube-fenomen med alias PewDiePie, Cecilia Bang-Melchior, försäljningschef på Volvo Personbilar och Ung Cancer med Julia Mjörnstedt som generalsekreterare.

– Årets vinnare är tre verkligt inspirerande aktörer från vår region som med brinnande engagemang och kreativa uttryckssätt lyckas nå stor framgång inom sitt område, säger Kristina Cohn Linde, VD för Marknadsföreningen i Göteborg.

MiG delar ut de prestigefyllda priserna i tre kategorier; Årets Säljare, Årets Kommunikatör och Årets Marknadsförare 2012. Vinnarna tillkännagavs på Svenska Mässan i Göteborg under MiG:s årliga evenemang Guldfrukosten.

Här är alla vinnarna med juryns motiveringar:

Årets kommunikatör 2012
är Felix Kjellberg alias PewDiePie – nu störst i världen på YouTube.
Årets kommunikatör är en ung, svensk innovatör som genom sin person skapat ett interaktivt och digitalt fenomen. Smart tänkande kombineras med humor och underhållning i kontakten med en nätgeneration som ständigt ökar miljon för miljon. Genom engagemang och handling har han placerat en alldeles speciell form av kommunikation på kartan, globalt, lokalt och mentalt hos miljontals fans som är fler i antal än Sveriges befolkning.
Årets kommunikatör 2012 är också ett föredöme med välgörenhetskampanj för rent vatten, vilket ger såväl pengar som uppmärksamhet till en globalt livsviktig angelägenhet i en tid då hållbarhet är en viktig värdegrund.

Årets säljare 2012
är Cecilia Bang-Melchior, försäljningschef på Volvo Personbilar Sverige.
Årets säljare är ett energiknippe som få, som med passion, handlingskraft och äkta omsorg placerar sin kund på en piedestal. En relationsbyggare av rang som i hela sin uppenbarelse lever ut sitt företags varumärke i ord och handling. Genom ett innovativt agerande skapas möjligheter såväl på webben, i möten och på joggingturens arla vintermorgnar på stadens gator.
Årets säljare är också ett föredöme i sin strävan för mångfald.

Årets Marknadsförare 2012
är Ung Cancer med generalsekreterare Julia Mjörnstedt.
Årets Marknadsförare agerar aktivt till stöd för unga som drabbas av en av vår tids största personliga tragedier. Vi talar inte organisation, vi talar folkrörelse. I kommunikationen visas en hög grad av kreativitet såväl i innehåll som kanaler och den unga generationen nås både inifrån och ut. Med sitt tydliga opinionsbildande budskap skapas skillnad och avtryck genom kunskap samt uttryck genom kärlek, omtanke och ärlighet med stark kämparglöd. Med sina kampanjer har man också satt Göteborgsregionen på kartan och visat att man genom samverkan kan nå oanade höjder.

Årets Marknadsförare är flerfaldigt prisad för sitt mod, engagemang och ledarskap - nu också utnämnd till Årets Marknadsförare 2012.

MiG, Marknadsföreningen i Göteborg har funnits sedan 1933 och är en mötesplats för människor i Göteborgs näringsliv med fokus på försäljning, media och marknadsföring. MiG har drygt 1300 medlemmar. MiG tillgodoser sina medlemmar kunskap om Göteborgs näringsliv, marknadsföring, media, försäljning och bidrar med nätverk på såväl bred som djup front.
www.mig.se

Cecilia Bang-Melchior, försäljningschef Volvo Personbilar Sverige och Julia Mjörnstedt, generalsekreterare Ung Cancer (fotograf: Jonatan Jungebrant) Felix Kjellberg alias PewDiePie

Snabbfakta

Idag utsåg Marknadsföreningen i Göteborg (MiG) de tre aktörer som gjort de starkaste insatserna inom marknadsföring, kommunikation och försäljning under det gångna året. Vinnarna är Felix Kjellberg, YouTube-fenomen med alias PewDiePie, Cecilia Bang, försäljningschef på Volvo Personbilar och Ung Cancer med Julia Mjörnstedt som generalsekreterare.

Kristina Cohn Linde, VD för Marknadsföreningen i Göteborg