Bara 5 procent av hundägare borstar sin hunds tänder varje dag

Report this content

En nyligen genomförd undersökning visar att kunskapen om hundars munhälsa är dålig hos hundägare (1). Trots att 57 procent av de tillfrågade svenskarna i undersökningen anser att de har tillräckligt med kunskap om hur de ska ta hand om hundens tänder, är det endast 5 procent som borstar tänderna på sin hund dagligen.

En undersökning genomförd av Yougov på uppdrag av Pedigree i Sverige, Danmark, Norge och Finland visar att det är relativt dåligt ställt med vad hundägare vet om sina hundars munnar. 56 procent av de tillfrågade i Sverige som har eller har haft hund borstar aldrig tänderna på sin hund. Sämst är dock danskarna, där 71 procent uppger att de aldrig borstar tänderna på sin hund.

Dålig andedräkt av naturen en myt
Enligt studier är mer än åttio procent av hundar över tre års ålder
drabbade av tandproblem och dålig munhälsa[2] . Att en hund har dålig andedräkt av naturen är en myt, det är snarare ett tecken på dålig munhälsa. Det bästa man kan göra för sin hund, är att dagligen borsta dess tänder. På så sätt undviker man att hunden får tandsten, problem med tandköttet eller till och med karies.

– Som veterinär ser jag ofta hundar med skadade tänder och dålig munhälsa. Dålig munhälsa är mycket besvärligt för hunden, som kan uppleva stor smärta och obehagskänslor. Det bästa en hundägare kan göra är att borsta tänderna på sin hund dagligen och ge den leksaker som inte orsakar skador, säger Hedvig Armérén, tandveterinär på Mälarhöjdens Veterinärpraktik och ordförande i Svenska Sällskapet för Djurtandvård.

Hundar är duktiga på att dölja att de har ont i munnen, därför är det viktigt att som hundägare vara vaksam på förändringar i hundens beteende. Förutom regelbunden tandborstning av hundens tänder, bör man ta hunden till veterinären minst en gång per år för tandundersökning, för att i god tid upptäcka om hunden lider av dålig munhälsa. Sund i Muns undersökning visar att 30 procent av de tillfrågade tar hunden till veterinären mer sällan än en gång vartannat år eller aldrig.

Gratis tandkontroll i maj
Med anledning av detta fortsätter Pedigree® även i år med den landstäckande kampanjen Sund i Mun, som pågår varje år i maj månad, i syfte att upplysa hundägare om vikten av regelbunden tandborstning.

Veterinärerna som deltar i kampanjen ger hundarna en gratis tandkontroll samtidigt som hundägare får information hur man upptäcker problemen och vad man kan göra för att bevara en god munhälsa hos hunden. Det främsta rådet är att vänja hunden vid daglig tandvård med tandborstning för att förebygga plack och tandsten. Ett bra komplement är dentala tuggben, då det är vetenskapligt bevisat att Pedigree® DentaStix® reducerar uppbyggandet av tandsten med upp till 80 procent.

I Sverige erbjuder veterinärkliniker för fjärde året i rad gratis tandkontroll under maj 2014. Vilka som ingår kan du hitta på www.pedigree.se.

Om Sund i Mun
Hundratusentals hundar lider av dålig munhälsa och får ingen vård. Enligt studier är mer än åtta av tio hundar över tre års ålder
drabbade (2). För att lyfta frågan och uppmärksamma hundägare om hundarnas munhälsa har initiativet Sund i Mun skapats. Bakom initiativet står Mars i nära samarbete med veterinärer och med stöd från Svenska Sällskapet för Djurtandvård. Därför kan hundägare under maj månad ta sin hund på en gratis tandkontroll.

[1] Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 13 - 15 januari 2014 har sammanlagt 1003 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18-74 år i Sverige.

[2] Källor: Pedigree®/Waltham. Forskningsrapporter finns att tillgå på begäran.

För mer information:
Hedvig Armerén, tandveterinär på Mälarhöjdens Veterinärpraktik och ordförande i Svenska Sällskapet för Djurtandvård

E-post: hedvig@mhvp.se

Om Mars och Pedigree®
Mars Sverige marknadsför världens ledande djurmat under varumärken som tillverkats av Mars Petcare Europe. Bland Mars varumärken finns PEDIGREE®, WHISKAS®, SHEBA®, CESAR® och PERFECT FIT®.

Mars Sverige är en del av Mars Incorporated, ett privatägt familjeföretag som grundades 1911 och sysselsätter 72 000 medarbetare i 67 länder. Huvudkontoret ligger i McLean i Virginia, USA. Mars Incorporated är ett av världens ledande livsmedelsföretag med en omsättning på 33 miljarder $ med verksamhet inom sex segment som tillverkar några av världens ledande varumärken.

Taggar: