Små hundar ställer större krav på maten

Report this content

Små hundar anses ofta mer kräsna än större. Forskning visar att små hundar har färre luktreceptorer än större hundar, vilket ställer större krav på smakrik och varierad hundmat. Det har varit vägledande när Pedigree tagit fram Pedigree Small dog, specialmat för små hundar som lanseras i slutet av januari. Små hundar kräver också en något kaloririkare mat, då de har högre ämnesomsättning än större hundar. 42 procent av alla hundar i Sverige är småhundar, vilket gör dem till svenskarnas favoriter.

-       Det har länge funnits en bild av att mindre hundar är mer knussliga med maten. Då de har sämre luktsinne måste man vara noggrann med att maten är aptitlig och att måltiderna ges strukturerat, både vad gäller var de äter och när, säger Cecilia Persson, Produktansvarig på Pedigree

Ett av de avgörande forskningsresultaten var upptäckten att små hundar har färre luktreceptorer, och är därför inte så duktiga på att särskilja mat. Små hundar behöver därför en varierad smak, ännu tydligare smak och struktur för att stimulera aptiten.

Resultaten kommer från Waltham, det världsledande forskningscentret för allt som rör husdjurs kost och vård. Forskarna har också kommit fram till fler skillnader mellan små hundar (under 15 kg) och större hundar. Små hundar lever längre, ofta uppåt 15 år, och behöver då ett starkt immunförsvar under längre tid. Därför berikar Pedigree hundmaten med antioxidanter i form av vitamin E. Mindre hundar har också högre energiomsättning vilket gör att de kräver något mer kaloririk mat än större hundar. Waltham står bakom alla forskningsresultat som Pedigree® använder sig av för att ta fram nya, förbättrade produkter.

Även husses inställning till maten är viktig. Forskning från Waltham visar att husses kroppsspråk och tonläge påverkar matglädjen. Om husse eller matte visar sig tveksam till maten, tvekar även hunden. Forskningen visar att småhundsägare i något större utsträckning kan visa en oro eller tveksamheter när man ger hunden mat.

Fakta om småhundar

• 42 procent av alla hundar i Sverige är små hundar (under 15 kilo), 24 procent är medelstora och 34 procent är stora (över 25 kilo)
  • Små hundar lever längre (15 års livslängd är vanligt för små hundar)
  • Små hundar kräver mer antioxidanter, då de lever längre och behöver stärka immunförsvaret i större utsträckning än större hundar.
  • Små hundar har högre energikrav än större, därför är mat för små hundar mer kaloririk
  • Små hundar anses ofta vara lite mer knussliga med maten, ställer därför större krav på smakrik mat och bättre struktur runt måltiderna
  • Små hundar har tandproblem i större utsträckning och behöver därför en blandning av knapriga och mjuka bitar för att hålla tandköttet i trim
  • Små hundar anses ofta vara dominanta, men det har i de flesta fall med rasen att göra (terrier och jakthundar med flera)

Källa: Pedigree/Waltham.

För mer information:

Mette Fjeldsøe
Corporate Affairs Manager
MARS SCANDINAVIA
T: + 45 43245150 | M: + 45 21434084 | F: + 45 43245200
E: mette.fjeldsoe@effem.com
W: www.mars.se

Om Mars och Pedigree

Mars Petcare, som är en del av Mars Incorporated, är den världens ledande tillverkare inom petcare med 89 enheter i 21 länder. Huvudkontoret ligger i Bryssel och bland Mars Petcares varumärken finns PEDIGREE®, WHISKAS®, SHEBA®, CESAR®, PERFECT FIT® och ROYAL CANIN®.

Mars Petcare är en del av Mars Incorporated, ett privatägt familjeföretag som grundades 1911 och sysselsätter 70.000 medarbetare i 67 länder. Huvudkontoret ligger i McLean i Virginia, USA. Mars Incorporated är ett av världens ledande livsmedelsföretag med en omsättning på 30 miljarder $ och verksamhet inom sex segment som tillverkar några av världens ledande varumärken. Utöver de varumärken inom petcare som nämndes ovan, inkluderar Mars Incorporated varumärken som: Chocolate – M&M’S®, SNICKERS®, DOVE®, GALAXY®, MARS®, MILKY WAY® and TWIX®; Wrigley – ORBIT®, EXTRA®, STARBURST®, DOUBLEMINT® and SKITTLES®; Food – UNCLE BEN’S®, DOLMIO®, EBLY®, MASTERFOODS® and SEEDS OF CHANGE®; Drinks – KLIX® and FLAVIA®; Symbioscience – WISDOM PANELTM MX, SERAMIS®, and COCOAPROTM.

Taggar: