Café- och restaurangservicen i Bruksstranden i Mathildedal får tillökning

Report this content

Café- och restaurangservicen i Bruksstranden i Mathildedal får ”tillökning” av Ekenäsbon Kari Itäluoma, som kommer att driva restaurangverksamheten i Meri-Teijo Makasiinit.

Sommaren som närmar sig, hämtar till Mathildedal i Salo stad, många nya företagare och service. Ekenäsbon Kari Itäluoma återvänder till sina barndomstrakter för att driva restaurangverksamhet. De som driver sommarcaféet ”Kyläkonttori” kommer däremot från Andelsförbundet Cromita, Jyväskylä yrkeshögskolas Företagar toppenhet, Teamakademin.

Restaurangen vid Meri-Teijo Makasiinit, som i fjol under sommaren verkade under Brukets Nyckel-sommarteatern, får i år en ny företagare. För tillfället arbetar Kari Itäluoma på restaurang BossaNova i Ekenäs. Före det har han bl.a. arbetat som köksmästare vi stadshotellet i Ekenäs samt under 1990-talet som företagare i Mathildedals legendariska Restaurang Plattapoffi.

Arbetet har med jämna mellanrum fört Kari land och rike runt. Arbetsuppgifterna har varierat från att utveckla adb-program till att vara golfinstruktör. Att nu bosätta sig i Egentliga-Finland känns som ett bra alternativ, speciellt då familjen Itäluomas yngsta familjemedlems morföräldrar finns i närheten, nämligen i Salo.

– Cirkeln sluts, det är roligt att återvända till bekanta trakter. Detta nya projekt kan man i princip kalla ett familjeföretag. Därför att min bror är delägare i restaurangen samt att min äldsta dotter, som studerar till restonom, kommer även hon att arbeta på restaurangen i sommar, berättar Itäluoma glatt.

Närproducerad mat och en ”rejäl” stämning på krogen

Itäluoma har som mål att öppna restaurangen en vecka före midsommar och hålla den öppen fram till slutet av augusti. Efter augusti månad planerar han att hålla restaurangen öppen under veckosluten samt efter beställning. À la carte - listan kommer att vara rejäl och opretentiös. För Brukets Nyckel publiken erbjuds en egen teatermeny, samt att det för grupper finns prisvärda måltidsalternativ.

– Jag föredrar inhemska råvaror. Jag köper gärna min fisk och grönsaker av lokala producenter. Restaurangmiljön får vara rejäl och okomplicerad, vilket man kan skåda i bl.a. belysningen samt av de smidda dekorationerna. Detta främst för att den på så vis är mer tidstypisk och smälter bättre in i miljön, konstaterar Itäluoma.

Unga företagarflickor i sommarcaféet

Flickgruppen från Jyväskylä, som i fjol drev caféverksamheten i den gamla brytarbyggnaden, har ändrat sammansättning lite grann, men samma entusiasm återstår.  Denna sommar agerar Henna (som var med i fjol), samt hennes väninna Anniina värdinnor. De två börjar i ”Kyläkonttori”, men efter midsommar får de sällskap av unga Petrus, som har lovat glädja alla kunder med akustisk gitarrmusik. Annat program lovas också.

– Vi arrangerar varje tisdag från kl. 17 och framåt frågesportskvällar, då är caféet också

längre öppet. Man kan delta i tävlingarna ensam eller som grupp. Den/de som vinner belönas med något gott, lovar Henna Ikola.

Frågesporterna ordnas varje tisdag förutom under Brukets Nyckel - förevisningsperioden, 16.– 25.7. Café Kyläkonttori är öppet måndagar till söndagar kl. 11-18, samt torsdagar kl. 11-16. Caféet öppnar lördagen 29.5.

Tilläggsinformation:

Restaurangföretagare Kari Itäluoma, tel. 0400 730 339, italuoma@gmail.com