Penser Access: Matra Petroleum - Rullar ut så fort det går

Matra Petroleum är ett oljebolag med 1P-reserver på 22,9 miljoner fat (MMboe) på 136 licenser i nordvästra Texas. Produktionen uppgår till 900 fat om dagen (boepd) och bolaget har som mål att öka produktionen till 6000 boepd. Produktionsökningen är framförallt beroende av tillgången till finansiering, där bolagets ambitioner idag är högre än kassan och det outnyttjade kreditutrymmet medger. Vi ser utrymme för en borrigg i drift under 2017 och 2018, med en kapacitet på 50 hål per år. Det motsvarar en produktionsökning till 1670 boepd vid slutet av 2018. Ett relativt dyrt lån från Melody Finance, där räntan på 15% kontinuerligt adderas till skulden kombinerat med en nettoskuld/EBITDA på 22x 2017 gör en nyemission sannolik. Skulle bolaget få fram finansiering till tre riggar i drift redan i år kan det innebära en EBITDA på över USDm 40 år 2019. Matra tog in USDm 4,8 i början på året. Kursen SEK 10 motsvarar EV/1P på USD 4,2 per fat, jämfört med sektorsnittet på USD 8,4 per fat. Medan vi ser en hög kurspotential så utgör frågan om finansiering/refinansiering den huvudsakliga risken.

Läs den fullständiga analysen:  http://bit.ly/2oMeUO9

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bankaktiebolag. Läs mer på  www.penser.se