RÄTTELSE: Penser Access: Matra Petroleum - Fokus på högproducerande brunnar (ny länk)

Report this content

Matra Petroleum är ett oljebolag fokuserat på att öka produktionen på bolagets tillgångar i Texas till målet om 6000 boepd. Matras första kvartalsrapport efter noteringen var i stort sett i linje med våra förväntningar, med undantag för en lägre snittproduktion per dag, 654 boepd, än vi räknat med. Detta kompenserades dock av prisförändringar på prissäkringar och övriga intäkter. Totalt uppgick omsättningen till USDm 2,7 och EBIT till USDk 117. Med finanskostnader på USDm 1,4 resulterade det i en nettoförlust på USDm 1,3. Nettoskulden uppgick till USDm 44 och bolaget investerade USDm 1,6 i kvartalet. Med en attraktiv värdering av reserverna, EV/1P på USD 3,6 per fat och en oberoende reservvärdering på över 3x börsvärdet ser vi en hög potential i aktien till en hög risk. Vi ser dock en nyemission som en sannolik väg för bolaget att nå sitt produktionsmål. Skulle man lyckas undvika det ser vi mer än en dubblingspotential i aktien.

Läs den fullständiga analysen: http://bit.ly/2qm82VN