Mat.se lanserar dejting-app för dina matvaror

“Svinder – svinnet som försvinner” En app som matchar dina överblivna matvaror till andra hushåll.

Du känner säkert igen dig; du saknar ett ägg, har akut slut på mjölk eller glömt att köpa pasta till kvällens middag. Lösningen, för den som vågar, är att springa över till sin kära granne och snällt fråga om lån. Mat.se presenterar nu den digitala lösningen – Svinder! I appen kan du enkelt skapa en profil där du både kan söka och lägga ut mat du har i skafferiet, kylskåpet eller frysen som du inte behöver eller helt enkelt vill dela med dig av.

Måns Danielson, VD på Mat.se, menar att det är ett naturligt steg eftersom Mat.se själva har ett nästintill obefintligt svinn på sina lager. “Våra lager omsätts varje dag och det som vi inte kan sälja av olika skäl skänker vi till hjälporganisationer som bland annat Stadsmissionen. Vi vill därför hjälpa våra kunder att även få ner svinnet i hemmen, där miljöpåverkan och kostnaden är som störst. Det slängs otroliga mängder mat i svenska hem idag. Med Svinder kan vi minska det radikalt.”

Appen som påminner om dejting-appen “Tinder” är utvecklad enligt principen av delningsekonomin och är integrerad med logistiksystemet för Mat.se vilket gör att maten enkelt hämtas upp av en chaufför som befinner sig i närheten.

“Kan vi hyra ut våra bilar och våra hem så kan vi lika gärna dela med oss av vår mat. Andelen tjänster som är baserade på delningsekonomin växer med otrolig fart och flertalet undersökningar visar att vi nu är mogna att även öppna upp våra kylskåp, avslutar Måns Danielson.

Här kan du ladda ned appen: http://bit.ly/laddanersvinder

Matse AB driver en fullsortimentsbutik på nätet, Mat.se, med hemleverans av varor av hög kvalitet.