Föräldrar väljer leksaker som utvecklar barnen

Majoriteten av svenska föräldrar köper främst leksaker som kan stimulera barnen. Men enligt en ny undersökning anser nästan en tredjedel av alla föräldrar att det är svårt att få en överblick över vilka leksaker som passar barnets ålder och behov. Mattel ger i samarbete med terapeuten och barnsjuksköterskan Lisbeth Jess svenska föräldrar några bra tumregler som kan hjälpa dem att navigera i leksaksdjungeln.

Det är inte längre tillräckligt att en leksak kan blinka, har roliga färger eller underhåller barnet. Idag är svenska föräldrar måna om att ge sina barn leksaker som utvecklar barnens färdigheter och sinnen. En ny undersökning som gjorts på initiativ av Mattel, som bland annat ligger bakom varumärket Fisher-Price, visar att 60 procent av svenska föräldrar först och främst väljer stimulerande leksaker när de köper nya saker som kan underhålla barnen. Den här trenden är inte överraskande enligt Lisbeth Jess, som arbetar som familjeterapeut och barnsjuksköterska. Hon upplever att det finns ett generellt ökat intresse för vad barnets miljö, exempelvis media, samhälle, mor- och farföräldrar och förskola, innebär för uppväxten:

– Idag har vi mycket mer kunskap om vad barn behöver för att utveckla färdigheter och kunskap på bästa möjliga sätt än vad vi hade för bara 10 år sedan. Det betyder också att föräldrar är mer fokuserade på om de gör rätt och om barnets miljö är lämplig och därför köper de leksaker som främjar barnets utveckling.

Hitta rätt leksak genom att observera barnet
Lisbeth Jess förstår också varför nästan en tredjedel av föräldrarna som deltog i Mattels undersökning anser att det är svårt att reda ut vilka slags leksaker som stimulerar barnet, trots att de har frågat vänner och familj om råd och sökt efter information på internet och i leksaksaffärer.

– Det faktum att det finns så mycket kunskap lugnar föräldrar, men det kan även förvirra dem. Barn är olika och de reagerar därför olika på leksaker. Det kan göra föräldrar osäkra på vilka leksaker som är bra för barnet. En bra idé är att observera barnet på barnets villkor. Lägg märke till hur barnet leker och vad han eller hon tycker är intressant – då blir det enklare att välja leksaker som är anpassade efter barnets utvecklingsstadium, säger Lisbeth Jess.

Observation är just det som Mattel har använt sig av sedan 1961 i utvecklingen av sina leksaker. Mattel bjuder in grupper med barn till Fisher-Prices leklabb där de får leka med olika leksaker medan deras reaktioner studeras. Föräldrarna intervjuas samtidigt av Mattel om hur barnen leker hemma.

Det är omöjligt att utveckla leksaker som stimulerar barn utan en inblick i hur barn faktiskt interagerar med olika saker. Därför investerar vi mycket resurser på att undersöka barns reaktioner och lekmönster. För att göra det enkelt för föräldrar att hitta leksaker som passar barnets ålder och utvecklingsstadium har vi ikoner på baksidan av förpackningarna som indikerar om leksaken stimulerar utvecklingen av motoriken, förmågan att koppla ihop ljud med saker och liknande, säger Kristy Villems-Jørgensen, Nordenchef på Mattel.

Stimulerande leksaker:

• hjälper till att utveckla motoriken
  • är roliga att använda
  • är intressanta för barnet
  • stimulerar kreativitet och fantasi
  • främjar nyfikenhet och påhittighet
  • är inlärningsverktyg
  • är utmanande, men inte frustrerande
  • kan användas om och om igen
  • kräver barnets delaktighet
  • är säkra och hållbara.
    Källa: www.fisher-price.com

Om undersökningen: Vilka leksaker väljer föräldrar?

• 60 % väljer leksaker som stimulerar barnet, exempelvis dess motorik och sinnen
  • 73 % väljer leksaker som barnet intresserar sig för
  • 44 % väljer leksaker av hög kvalitet
  • 34 % väljer leksaker som barnet kan leka med under en lång tid

Mattels undersökning gjordes bland 507 svenska föräldrar med barn i åldern 0–7 år i maj 2013 och utfördes av undersökningsföretaget YouGov.

Om du vill veta mer kan du kontakta:
Kristy Villems-Jørgensen, Nordenchef på Mattel
Telefonnummer: +45 (0)43207575, e-post: Kristy.villems@mattel.com

Om du vill ha information om bilder och produkter kan du kontakta:
Anna Starkenberg, Geelmuyden.Kiese
Telefonnummer: +46 (0)707762151,  e-post: ans@geelmuyden.kiese.se

Mattel, Inc., (NASDAQ: MAT, www.mattel.com) är världsledande inom design, tillverkning och marknadsföring av leksaker och familjeprodukter. Mattel-familjen består av varumärken såsom Barbie® (den populäraste modedockan någonsin), Hot Wheels®, Matchbox®, American Girl®, Radica® och Tyco R / C®, samt Fisher-Price®-märken, som Thomas & Friends® (Thomas och vännerna), Little People®, Power Wheels® och ett stort sortiment av underhållningsinspirerade leksaker. År 2012 utsågs Mattel till en av de 100 bästa företagen att arbeta för av tidningen Fortune för femte året i rad. Mattel finns också med på tidningen Corporate Responsibility Magazines lista över de 100 mest ansvarsfulla samhällsaktörerna. Mattels huvudkontor ligger i El Segundo i Kalifornien. Företaget har cirka 28 000 anställda i 43 länder och produkterna säljs i fler än 150 länder. Mattel strävar efter att ”Skapa lekens framtid”. Följ Mattel på www.facebook.com/Mattel.

Taggar: