Låt leksakerna vara högljudda – de utvecklar ditt barn

Enligt en ny undersökning som leksaksföretaget Mattel har utfört tycker många svenska föräldrar att leksaker med ljud och melodier är irriterande. Men de högljudda nallebjörnarna och skallrorna är faktiskt några av de leksaker som stimulerar och uppmuntrar barns utveckling mest.

De flesta föräldrar har fått nog av sjungande nallebjörnar, leksaksbilar och bondgårdsdjur som oavbrutet sjunger sånger, tutar eller råmar. En ny undersökning som gjorts bland svenska föräldrar på initiativ av Mattel, som bland annat ligger bakom varumärket Fisher-Price, visar att 70 procent av de tillfrågade anser att högljudda leksaker är irriterande. Män i synnerhet störs av de höga ljuden och melodierna – bara 9 procent av männen i undersökningen svarade att de inte irriteras av högljudda leksaker.

Trots att många föräldrar störs av högljudda leksaker bör de låta sina barn leka med leksaker som exempelvis spelar upp sånger eller säger kuckeliku. Leksaker med musik och ljud hjälper nämligen till att främja barnens utveckling, förklarar barn- och leksaksforskaren Jørn Martin Steenhold, forskningschef för Knowledge Wheels Group:

– Leksaker med ljud stimulerar barn eftersom de hjälper till att utveckla sinnena och barns intuition och känslor. Barnen lär sig att vissa ljud är kopplade till vissa saker, situationer och människor. På så sätt lär de sig att förstå skillnaden mellan de angenäma, våldsamma och utmanande sakerna som finns i deras omgivning. Därför är det väldigt viktigt för barns övergripande utveckling att deras föräldrar låter dem leka med leksaker som spelar upp musik och gör ljud, säger Steenhold.

Ljudet ska vara anpassat efter barnet
Det är inte alla högljudda leksaker som är utvecklande för barn. Ljuden måste vara anpassade efter barnets ålder och vara starkt kopplade till leksakens fysiska utformning om de ska gynna barnet, förklarar Kristy Villems-Jørgensen, Nordenchef på Mattel, företaget bakom den väldigt populära – men i många föräldrars mening, högljudda – leksaken ”Learning Puppy”.

– När vi utvecklar leksaker med ljud har vi leksakens tilltänkta målgrupps ålder i åtanke. Det är viktigt att skilja mellan högljudda leksaker för små barn och äldre barn. Ljuden lär de små barnen att känna igen enkla ljud, till exempel att en ko säger mu. Det kan låta obetydligt, men leksakens ljud ger barnet en känsla av trygghet och melodisk njutning. Äldre barn, å andra sidan, behöver leksaker som lär dem att interagera och skilja mellan konstgjorda ljud och verkliga ljud, förklarar Villems-Jørgensen.

Som förälder är det bra att följa åldersangivelserna på produkterna samt att satsa på hög kvalitet när man köper leksaker med ljud. Jørn Martin Steenhold betonar:

– Om ljuden ska ha någon effekt överhuvudtaget är det väsentligt att de ger barnet en sensorisk upplevelse. Det sker bara om ljuden är anpassade efter barnets utveckling.

Om undersökningen: Föräldrars inställning till högljudda leksaker
• 70 % av föräldrarna i undersökningen säger att högljudda leksaker är irriterande
• Endast 4 % av föräldrarna i undersökningen håller inte alls med om att högljudda leksaker är irriterande.

Mattels undersökning gjordes bland 507 svenska föräldrar med barn i åldern 0–7 år i maj 2013 och utfördes av undersökningsföretaget YouGov.

Om du vill veta mer kan du kontakta:
Kristy Villems-Jørgensen, Nordenchef på Mattel
Telefonnummer: +45 (0)43207575, e-post: Kristy.villems@mattel.com

Om du vill ha information om bilder och produkter kan du kontakta:
Anna Starkenberg, Geelmuyden.Kiese
Telefonnummer: +46 (0)707762151, e-post: ans@geelmuyden.kiese.se

Mattel, Inc., (NASDAQ: MAT, www.mattel.com) är ett världsledande företag inom design, tillverkning och marknadsföring av leksaker och familjeprodukter. Mattel-familjen består av varumärken såsom Barbie® (den populäraste modedockan någonsin), Hot Wheels®, Matchbox®, American Girl®, Radica® och Tyco R / C®, samt Fisher-Price®-märken, som Thomas & Friends® (Thomas och vännerna), Little People®, Power Wheels® och ett stort sortiment av underhållningsinspirerade leksaker. År 2012 utsågs Mattel till en av de 100 bästa företagen att arbeta för av tidningen Fortune för femte året i rad. Mattel finns också med på tidningen Corporate Responsibility Magazines lista över de 100 mest ansvarsfulla samhällsaktörerna. Mattels huvudkontor ligger i El Segundo i Kalifornien. Företaget har cirka 28 000 anställda i 43 länder och produkterna säljs i fler än 150 länder. Mattel strävar efter att ”Skapa lekens framtid”. Följ Mattel på www.facebook.com/Mattel.

Taggar: