Leksaksbilar och vuxna män bakom nytt världsrekord

Det var inte länge sedan som Tanner Coust och Hollywood-stuntmannen Greg Trecy skrevs in i Guinness rekordbok när de framgångsrikt trotsade naturlagarna och körde igenom en 18 meter hög Hot Wheels- dubbelloop för X Games Los Angeles. Nu har Team Hot Wheels slagit ytterligare ett nytt världsrekord genom att köra en Hot Wheels-SUV i 90 kilometer i timmen från en ramp till en annan och samtidigt göra ett 360-graders spiralhopp.

Bakom rekordet ligger Team Hot Wheels, som består av några av världens mest talangfulla bilförare. Den här gången är det den populära stuntmannen Brent Fletcher som spänt fast sig bakom ratten och lyckats slå världsrekord.

När de fyra hjulen lämnade marken roterade bilen i luften med en rotationshastighet på 230 grader per sekund innan däcken slog i rampen på andra sidan. Den nästan 1,2 ton tunga Hot Wheels-bilen var speciellt utformad för att slå världsrekordet. För att kunna bilda en spiral i luften placerades förarsätet i mitten av fordonet, precis som på leksaksversionen med samma namn.

Se det våghalsiga stuntet här: Hot Wheels YouTube page

Fletcher är känd för sina otroliga stunts i många stora Hollywood-filmer, bland annat i filmen "Fast Five".
Han var också mannen som samordnade Hot Wheels dubbelloop på X Games Los Angeles tidigare i år.

– I början var målet att ge vuxna pojkar möjlighet att leka med Hot Wheels-bilar.
Men med tre världsrekord på 18 månader har Team Hot Wheels samlat fans i alla åldrar för att titta på fantastiska stunts, säger Martin Wingreen Bang, Nordic Head of Marketing, Mattel Northern Europe.
Föräldrar och barn kan även ta del av Team Hot Wheels på Facebook och Twitter. Samtidigt kan fans i alla åldrar se Hot Wheels-stunts på YouTube.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Wingreen Bang, Nordic Head of Marketing at Mattel Northern Europe

Telefon: +45 40 91 13 58, e-mail: martin.bang@mattel.com

Signhild Petren, Geelmuyden.Kiese
Telefon: +46 707768804, e-mail: sip@geelmuyden-kiese.se

Om Hot Wheels
Sedan 1968 har Hot Wheels skapat spännande och banbrytande bilupplevelser och med över 41 miljoner fans är Hot Wheels nummer ett i USA när det gäller leksaksbilar.

Varumärket Hot Wheels startades med lanseringen av 16 leksaksbilar i skala 1:64. Konceptet är nu ett globalt livsstilsvarumärke för barn i alla åldrar och består av bland annat leksaker, tävlingsbanor, licensierade kläder, digitalt innehåll från Team Hot Wheels och en riktig racing-besättning bestående av professionella förare som utför extraordinära stunts. Vill du se de hetaste spelen och videorna, besök http://se.teamhotwheels.net och www.facebook.com/mattel

Mattel är världsledande inom design, tillverkning och marknadsföring av leksaker och familjeprodukter. Mattel står bakom bästsäljande varumärken som Barbie®, världens mest populära docka och Hot Wheels®, Matchbox®, American Girl®, Radica®, Tyco R/C® samt varumärket Fisher-Price® där bland annat Little People®, Power Wheels® och en rad andra leksaksprodukter ingår. År 2012, för femte året i rad, rankades Mattel på FORTUNE Magazines lista över ”Världens 100 bästa företag att arbeta för”. Huvudkontoret ligger i El Segundo, Kalifornien och Mattel sysselsätter idag cirka 28 000 personer på 43 olika marknader och företagets produkter säljs i fler än 150 länder. Mattels vision är att vara världens främsta leksaksföretag – idag och imorgon. www.mattel.com