Undvik problem när du reser med barn

Report this content

Enligt en ny studie oroar sig svenska föräldrar inför flygresor med sina barn. Många är rädda att barnen ska bli uttråkade och störa andra passagerare, men med rätt förberedelser kan resan bli mycket angenämare än man tror.

Många föräldrar ser inte direkt fram emot att behöva sitta på ett flygplan med ett missnöjt barn som kanske stör de andra passagerarna genom att skrika och vägra sitta still. Att sätta sig på ett flygplan med ett litet barn kan därför kännas som en stor utmaning, i synnerhet om det är första gången. Enligt en ny undersökning som gjorts på initiativ av Mattel, som bland annat ligger bakom varumärken som Fisher-Price, oroar sig de flesta föräldrar för just detta när de ska ut och flyga med små barn. Av de föräldrar som deltog i undersökningen oroar sig 52 procent för att deras barn ska bli uttråkade och störa andra resenärer. Endast var femte oroade sig inte alls när de skulle flyga med sina barn under barnets första levnadsår.

Många föräldrar känner sig osäkra när de reser med små barn eftersom de vill ha kontroll över läget och vill att barnen ska känna sig lugna, men det kan vara svårt när man är ombord på ett flygplan eller befinner sig i ett främmande land, säger Per Jarl, grundare av och redaktör för Barnreseguiden.se.

Undvik problem genom att förbereda resan väl
Per Jarl förklarar att oron emellertid ofta är ogrundad om föräldrarna bara förbereder sig väl.

Det handlar i grund och botten om att ha välbekanta saker nära till hands. Det kan vara mat som barnet känner igen, extra blöjor och mjölk. Att flyga är det som många föräldrar tycker är den största utmaningen med att resa med barn, och då är det viktigt att det finns gott om saker som barnet kan roa sig med. Det brukar gå bra om man tar med flygvänliga leksaker som kan kastas runt en del och som inte tar så stor plats.

Även Mattel har förstått att föräldrar som ska resa med små barn behöver speciella leksaker. Därför har Mattel utvecklat särskilda reseleksaker som är väl lämpade att ta med på resan, säger Kristy Villems-Jørgensen, Nordenchef på Mattel.

Tillsammans med våra kunder har vi kommit fram till att en leksak med många olika funktioner som håller barnen sysselsatta under lång tid är bra att ha till hands när man reser, till exempel en mjuk aktivitetsbok från Fisher-Price. Tanken är att leksaken ska roa barnen så att de inte blir rastlösa och stör andra resenärer, avslutar Kristy Villems-Jørgensen.

Att resa med barn – 10 tips för en angenäm resa:
1. Ha en skötväska nära till hands med blöjor, våtservetter, extrakläder och mat.

2. Ta med nya leksaker som barnet kan sysselsätta sig med länge. De fångar barnets uppmärksamhet och får tiden att gå snabbare.

3. Ge barnet gott om vätska ombord på planet. Luftkonditioneringen och klimatet i kabinen är uttorkande och kan göra barn lättretliga.

4. Amma eller ge flaskan vid start och landning för att minska risken för lock i öronen.

5. Klä barnet i lager på lager. Då är det lättare att anpassa klädseln om barnet börjar frysa eller blir varmt.

6. Om ni ska flyga länge är det bra att boka en sen avgång så att barnet kan sova på planet.

7. Se till att hela familjen får sitta tillsammans. Om ni är fler än en vuxen är det skönt att kunna turas om med att ta hand om barnet.

8. Kom i god tid till incheckningen. Under sommarmånaderna är det ofta mycket folk på flygplatserna och det är skönt att kunna börja semestern med så lite stress som möjligt genom att undvika långa köer.

9. Om ni ska flyga riktigt länge kan det vara bra att beställa en ”bassinett”, vilket är en babysäng som flygbolaget kan tillhandahålla och som hängs upp på stolsryggen framför föräldrarna. Där kan barn upp till cirka ett år sova.

10. Det är bra att låta barn springa av sig ordentligt innan ni går ombord på planet. Ju aktivare de är innan planet lyfter, desto tröttare är de under flygresan.

Om undersökningen: Vad oroar du dig mest för när du ska flyga med ditt barn?
• 31 % av de tillfrågade oroar sig mest för att barnet ska störa andra passagerare
• 28 % oroar sig mest för att barnet ska få lock i öronen
• 21 % oroar sig för att barnet ska bli uttråkat
• 20 % oroar sig inte alls när de ska resa med små barn

Mattels undersökning gjordes bland 507 svenska föräldrar med barn i åldern 0–7 år i maj 2013 och utfördes av undersökningsföretaget YouGov.

Om du vill veta mer kan du kontakta:
Kristy Villems-Jørgensen, Nordenchef på Mattel
Telefonnummer: +45 (0)43207575, e-post: kristy.villems@mattel.com

Om du vill ha information om bilder och produkter kan du kontakta:
Anna Starkenberg, Geelmuyden.Kiese
Telefonnummer: +46 (0)707762151,  e-post: ans@geelmuyden.kiese.se

Om Mattel
Mattel, Inc., (NASDAQ: MAT, www.mattel.com) är världsledande inom design, tillverkning och marknadsföring av leksaker och familjeprodukter. Mattel-familjen består av märken som Barbie® (den populäraste modedockan någonsin), Hot Wheels®, Matchbox®, American Girl®, Radica® och Tyco R / C®, samt Fisher-Price®-märken som Thomas & Friends® (Thomas och vännerna), Little People®, Power Wheels® och ett stort sortiment av underhållningsinspirerade leksaker. År 2012 utsågs Mattel till en av de 100 bästa företagen att arbeta för av tidningen Fortune för femte året i rad. Mattel finns också med på tidningen Corporate Responsibility Magazines lista över de 100 mest ansvarsfulla samhällsaktörerna. Mattels huvudkontor ligger i El Segundo i Kalifornien. Företaget har cirka 28 000 anställda i 43 länder och produkterna säljs i fler än 150 länder. Mattel strävar efter att ”Skapa lekens framtid”. Följ Mattel på www.facebook.com/Mattel.

Taggar: