Analysguiden: Slår på den stora trumman

Report this content

Maxkompetens slår på stora trumman och förvärvar Magna AB. Förväntat intäkts- och EBITDA-bidrag är drygt 60, respektive 7,5 miljoner kronor för räkenskapsår 2017/ 18P. Ett större förvärv som kan addera värde till aktien.

Maxkompetens är ett heltäckande kompetensförsörjningbolag som sedan starten utvecklat sitt erbjudande: Detta består av, förutom bemanning och rekrytering inom tjänstesektorn och industri, även av områden som vård och omställning. Därtill erbjuds entreprenadtjänster samt konsultlösningar inom ekonomi. Bolagets mål är att växa organiskt med 12 procent per år till en EBITDA-marginal om 8 procent.

Ledningen är aktiv i sin förvärvsstrategi. I slutet av april presenterades förvärvet, av Multi-Ekonomerna. Den 11 maj presenterades nästa förvärv, det av Magna AB som är starkt inom rekrytering och bemanning av arbetskraft till tjänster inom bland annat IT, ekonomi och redovisning inom Stockholmsområdet. Förvärvet är i linje med bolagets avsikt att skapa ett stabilt intäktsflöde även under vikande konjunktur. Magna har under perioden 2012 till 2016 haft en genomsnittlig nettoomsättning om drygt 66 miljoner kronor. Cirka 8 procent av intäkterna kommer från rekryteringsverksamhet med högre marginal. Antaget att de potentiella kostnadssynergierna relaterade till främst lokaler och administrativa funktioner kan realiseras nås koncernens mål för EBITDA-marginalen (8 procent) under innevarande räkenskapsår.

Köpeskillingen uppgår till 18,6 miljoner kronor. Förvärvet finansieras genom en kombination av banklån och en apportemission. Det förväntade arbitraget för år 2017/18P uppgår till 3,4 miljoner. Prognostiserat vinstbidrag överskrider negativa effekter från utspädning och förvärvet är således värdeskapande för de befintliga aktieägarna.

Baserat på en konsolidering av Magnas verksamhet per den 1 juni erhåller vi ett motiverat pris per aktie motsvarande 8,8 kronor. Notera att kursen som emissionen sker till är antagen till 7,65 kronor. Om den faktiska kursen blir högre stiger även riktkursen och vice versa. Beräkningen av riktkursen inkluderar en riskpremie enär synergieffekter trots allt återstår att förverkligas.

Läs hela analysen på Analysguiden.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här